Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Väldigt tacksam för tips!, ..angående en trädgård i behov av hjäp..
          humla
          Inlägg 28-01-2004, 21:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på vad jag kan göra av trädgården på framsidan av huset, alltså där insynen från gatan och grannar är som störst.

Som det ser ut nu består den av gräs, en björk, gräs, några buskar, gräs och åter gräs... (se bild)

Jag är själv ingen erfaren odlare, och har svårt att komma på några kreativa idéer. Det känns liksom fel (och ostrukturerat) att plantera fler träd mitt i gräsmattan. Vet liksom inte i vilken ände man ska börja.

Jorden är väldränerad men ganska lerig, zon 1.

Mycket tacksam för alla slags tips, av er kunniga odlare här på odla!

MVH/Elin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          humla
          Inlägg 29-01-2004, 21:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Vad duktig du är Cilla!!!!! Du kan verkligen tänka i andra banor än vad jag kan...

När man ska gå in i vårt hus går man uppför garageuppfaretn, och genom den inglasade altanen. I övrigt håller vi till mest på baksidan av huset, mycket p.g.a. att där är mindre insyn.

Alltså har vi hittils inte gått så mycket överhuvudtaget på framsidan. Jag har funderat på att försöka göra framsidan lite mer spännande (och inte så fyrkantig!), och liksom inte göra hela gräsmattan överblickbar på en gång.

Jag gillar speciellt din idé om att flytta ut paradisbuskarna, detta gör ju samtidigt altanen större, p.g.a. att den inte blir lika stängd!

Även idéerna om fruktträdet, rönnen och rosorna föll mig helt i smaken. Får man dessutom bort buskarna från altanväggen får man ju ett topp-söder-läge för en solig rabatt.

Hur länge tar det, ungefär, då man planterar ex. ett fruktträd från plantskola innan det får någon storlek att tala om?

Jag förstår fakitkst inte varför jag alltid automatiskt tänker "fyrkantiga" rabatter. Det är ju mycket smartare och snyggare att göra dem i rundare, svepande former!! Det ger verkligen trädgården ett mer naturligt och mjukare intryck.

Jag ska sätta mig med dina idéer och fundera vidare.

Jag vill ge ett stort tack till dig, Cilla som lagt ner mycket jobb på att ge mig inspiration. Tack för alla idéer! Du är Jätteduktig!!!!

Många hälsningar /Elin

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 15:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon