CITAT (igl @ 17-12-2007, 21:40)

angående Neriumen så kommer du inte att lyckas, du kanske får den att överleva något år men inte mer. Den kommer inte att växa och blomma och det är väl det som man vill att den ska.
I ett annat forum så var det en i zon 2 som gjorde ett chansning. Jag erbjöd henne sticklingar från min till sommaren, så hon fick nya. Hon förlorade alltså. Det är ju en medelhavsväxt som inte går här, tyvärr. Men den är ju inte svår att övervintra, ställ inne så svalt och ljust som möjligt, jag har haft min i snart 10 år och den är stor nu....som en stor buske och den här sommaren blommade den inte alls, utan stod med alla knoppar. Sommaren var för kall och regnig. Den började blomma när jag tog in den i september...
mvh
inger
som jag skrev den kommer va död när det går under -5c dvs den kommer inte leva i några år ens utan skydd . och min blommade detta år våren var ju varm tar ju ut min väldigt tidigt så den hade öövervintrande knoppar som slåg ut i våras-för sommaren . mina brukar ju blomma två gånger på ett år .
CITAT (zine @ 18-12-2007, 00:36)

Hej igen, glömde skriva att jag hade julgransbelysning under täckningen.

Den lägsta tempraturen hittils har varit -0.7 men håller sig runt 3 grader plus. Utan det skulle det självklart inte var ens värt å försöka

så fall måste du har bra vinterksydd , dvs det bör inte gå under 0c under vintern klara du det kommer du klara den ute . men och andra sidan kan du bränna bladen om du har för varmt skydd . bästa är att ha ett skydd sen belysning och sen vira om en gång till , du ska ju hålla växten
levande men ner kyld men inte frost skadad
Redigerat av flaxss: 18-12-2007, 17:47