Kul att den inspiration denna bild gav mig också kunde inspirera er!
Jag är långt ifrån proffs på det här men det inspirerar mig och jag får uppdrag av den här typen allt oftare i trädjobben. När man ska plantera träd måste man tänka rumsligt och då inspireras man att skapa miljöer kring dem som gör att både de och människorna trivs ihop...
Lägg in alla möjliga bilder på trädgårdar Vickeva, jag vet att många här tycker det är roligt att spåna!
Elin: Jag fattar inte riktigt hur man går in och ut i altanen och varifrån man kommer in i trädgården. Var finns dörren på altanen och var går man mest naturligt in från garageuppfarten?
För att man ska spåna mer sereiöst behöver man ju också veta vad trädgården ska användas till; barnlek, verkstadsyta, cykelstall, prydnad, grödor mm och när man använder den mest (kanske bortrest stora delar av sommaren t ex). Liksom hur stora ytorna är. Ett äppelträd blir ca 10 meter brett som fullvuxet!
Ett äpple/päronträd tar ca 15 år i zon 1 innan man uppfattar det som ett träd med svalkande, böljande krona med nedtyngda fruktgrenar, men redan efter 5 år får man känslan av ett miniträd som kommer bli stort. Fullvuxet är ett fruktträd vid 40 år. Det är med dem som med oss, fast de kan leva mycket längre...