Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Väldigt tacksam för tips!, ..angående en trädgård i behov av hjäp..
          humla
          Inlägg 28-01-2004, 21:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på vad jag kan göra av trädgården på framsidan av huset, alltså där insynen från gatan och grannar är som störst.

Som det ser ut nu består den av gräs, en björk, gräs, några buskar, gräs och åter gräs... (se bild)

Jag är själv ingen erfaren odlare, och har svårt att komma på några kreativa idéer. Det känns liksom fel (och ostrukturerat) att plantera fler träd mitt i gräsmattan. Vet liksom inte i vilken ände man ska börja.

Jorden är väldränerad men ganska lerig, zon 1.

Mycket tacksam för alla slags tips, av er kunniga odlare här på odla!

MVH/Elin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 29-01-2004, 23:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Kul att den inspiration denna bild gav mig också kunde inspirera er!

Jag är långt ifrån proffs på det här men det inspirerar mig och jag får uppdrag av den här typen allt oftare i trädjobben. När man ska plantera träd måste man tänka rumsligt och då inspireras man att skapa miljöer kring dem som gör att både de och människorna trivs ihop... tongue.gif

Lägg in alla möjliga bilder på trädgårdar Vickeva, jag vet att många här tycker det är roligt att spåna!

Elin: Jag fattar inte riktigt hur man går in och ut i altanen och varifrån man kommer in i trädgården. Var finns dörren på altanen och var går man mest naturligt in från garageuppfarten?

För att man ska spåna mer sereiöst behöver man ju också veta vad trädgården ska användas till; barnlek, verkstadsyta, cykelstall, prydnad, grödor mm och när man använder den mest (kanske bortrest stora delar av sommaren t ex). Liksom hur stora ytorna är. Ett äppelträd blir ca 10 meter brett som fullvuxet!

Ett äpple/päronträd tar ca 15 år i zon 1 innan man uppfattar det som ett träd med svalkande, böljande krona med nedtyngda fruktgrenar, men redan efter 5 år får man känslan av ett miniträd som kommer bli stort. Fullvuxet är ett fruktträd vid 40 år. Det är med dem som med oss, fast de kan leva mycket längre...

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 10:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon