Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ny odlare funderar: hur mycket kan jag odla, på mina ca 50-100 kvm ogräsland?
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 06-01-2003, 00:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

I sommar vill jag odla en massa på min nya kolonilott. I somras hann jag bara få ner några tomatplantor, en rad rödbetor och några kryddplantor (allt hämtat från trängseln på balkongen), men i sommar vill jag odla minst två sorters sallat, potatis, mer rödbetor, mangold, jordgubbar, palsternacka, mer kryddor, rosenbönor, brytbönor, sockerärtor, kronärtskockor, rädisor, grönkål och några saker till som jag inte kommer på just nu.

Det är ju lätt att sitta här och planera och drömma, men när det är dags att gräva upp landet (hann inte höstgräva) och rensa bort ogräset blir det en annan sak. Nu har jag nog ganska harmlösa ogräs, åtminstone ingen kirskål eller åkerfräken, men maskrosorna är gigantiska och lupinerna många i den del av landet de invaderat. Plus de obligatoriska tistlarna.

Min erfarenhet av ogräs har hittills varit begränsad till maskrosor, groblad och trampört i gräsmattan och våtarv i rabatten. Odlingen har (förutom blommor) varit persilja och sockerärtor i rabatten och tomater i hinkar. I sommar blir det andra bullar. Få se om intresset håller i sig eller svalnar då.

Hur mycket är realistiskt att börja med?
          Och tack vare detta suveräna forum wub.gif känner jag redan till pallkragar och har läst om hur man odlar potatis under halm!

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Virgo
          Inlägg 07-01-2003, 00:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

haha laugh.gif

Inte visste jag att du bara är fyra pallkragar hög Ingrid! tongue.gif

Skämt åsido.

Jag tänker som en urblåst cykelslang sen några dagar .

Hostar ut lungan, snorig och feber, ett konststycke att få igång datorn.

Jag tänkte nog att odla på högbädd. Pallkragar upp till midjan.
          Under de två ,tre översta ska det ligga en skiva med dräneringshål.
          Sen kan man odla i ståhöjd. Slipper få ont i knäna och ryggen rolleyes.gif

Jo Ingrid, i vår så blir det Weissbier med rättika! Och dom vita rädisorna jag nämnde är supergoda och växer fort.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Susanne i Linköping   Ny odlare funderar: hur mycket kan jag odla   06-01-2003, 00:53
          Virgo   hejsan, Det kommer att bli ett roligt och arbetsin...   06-01-2003, 02:30
          Jennyn   50-100 kvadratmeter, det räcker till mycket när du...   06-01-2003, 10:22
          Susanne i Linköping   Storleken på landen är nog, om jag tänker efter, n...   06-01-2003, 11:45
          Ingrid på Västkusten   Hallon, Kall o blöt sommar är kalas för sniglar M...   06-01-2003, 17:19
          Susanne i Linköping   Det börjar klarna så smått nu, hur det ska bli i s...   06-01-2003, 18:31
          Ingrid på Västkusten   Hallojsan, Pallkragar fyra på höjden är lite i sa...   06-01-2003, 19:10
          Susanne i Linköping   Det var Virgo som sa att man skulle ha 3-4 pallkra...   06-01-2003, 19:25
          Ingrid på Västkusten   Hihi - ja man KAN ju ha fyra pallkragar på höjden-...   06-01-2003, 21:42
          Ina   Om man knäar efter ett antal Weissbier så är nog f...   07-01-2003, 04:45
          Ingrid på Västkusten   Hehe - Näää - jag är nog lit elängre än fyra pallr...   07-01-2003, 07:26
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Weissbier und Rättika........ Wilhelm då kommer j...   07-01-2003, 19:04
          oldwolfie   jag blir så sugen på att odla mer ätbart men det s...   20-01-2003, 23:00
          Cilla   De flesta kryddörter, särskilt de perenna, tål tor...   21-01-2003, 00:11
          oldwolfie   tack cilla jag har ju bestämt mej...   23-01-2003, 00:31
          Cilla   Låter smart. Jag planterar också en del vattenkräv...   23-01-2003, 01:14

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon