I sommar vill jag odla en massa på min nya kolonilott. I somras hann jag bara få ner några tomatplantor, en rad rödbetor och några kryddplantor (allt hämtat från trängseln på balkongen), men i sommar vill jag odla minst två sorters sallat, potatis, mer rödbetor, mangold, jordgubbar, palsternacka, mer kryddor, rosenbönor, brytbönor, sockerärtor, kronärtskockor, rädisor, grönkål och några saker till som jag inte kommer på just nu.
Det är ju lätt att sitta här och planera och drömma, men när det är dags att gräva upp landet (hann inte höstgräva) och rensa bort ogräset blir det en annan sak. Nu har jag nog ganska harmlösa ogräs, åtminstone ingen kirskål eller åkerfräken, men maskrosorna är gigantiska och lupinerna många i den del av landet de invaderat. Plus de obligatoriska tistlarna.
Min erfarenhet av ogräs har hittills varit begränsad till maskrosor, groblad och trampört i gräsmattan och våtarv i rabatten. Odlingen har (förutom blommor) varit persilja och sockerärtor i rabatten och tomater i hinkar. I sommar blir det andra bullar. Få se om intresset håller i sig eller svalnar då.
Hur mycket är realistiskt att börja med?
Och tack vare detta suveräna forum

känner jag redan till pallkragar och har läst om hur man odlar potatis under halm!