CITAT (Liselotte i zon 3 @ 30-01-2004, 09:54)
Nu tar jag tillfället i akt och frågar lite om Phalanopsis Nymphea också....det är så att jag skött mina efter regelboken ( den osynliga) men det verkar som om någon/ något attackerar mina kära orkideér. En har jag fått som bebis av min systers egna.
Bladen blir svampiga och gula...hur jag än gör så dör de...VAD GÖR JAG FÖ FEl

...... någon som vill leka barmhärtig samarit och hjälpa mig.
Liselotte
har du den stående i vanlig orkidekompost måste du då och då plantera om den... står en phalaenopsis 'vått' kommer den inte må bra. de börjar så småningom ruttna osv...
riv upp plantan ur krukan och kolla rötterna. ta bort allt dåligt (var obarmhärtig)
om det endast finns lite rötter kvar och plantan är riktigt hänging kan du rengöra den (ta bort gammla rötter som är 'döda') och därefter sätta den i fuktig vitmossa (sphagnum). bind liksom mossan runt rotdelen och lägg hela plantan i en plastpåse som du försluter. låt påsen ligga ljust. ljuset stimullerar tillväxt av rötter. när den, efter en ganska bra stund, fått fräscha rötter och fasta blad, kan du sätta den i ny kompost...
men har plantan fortfarande någotsånär fina rötter osv är det bara att sätta om den i ny kompost...