CITAT (Bassam @ 20-12-2007, 00:45)

Hej
Jag tycker om att det är mycket fel att flytta växter nu, på grund att de ska sakna sugrötter och växter kan inte skaffa nya, och sjukdom som kan attackera växter, och om du vattnar bra nu, det spelar ingen roll för att växter sover nu, du kan flytta växter och gödsla under vår tid.
Lycka till
H: Bassam
jag har kollat närmare med detta speciellt om att flytta växter nu under höst-för vinter . och det funkar utmärkt , fuktigt och svalt och ingen hård frost plus växterna är i vila . dom skaffar nya rötter till våren när dom vaknar och rotar sig och då är det som vatten behövs OCH INGEN NÄRING . lika så är det en bra tid att plantera under hösten det är den bästa tiden på året . under sommarren-våren är det soligt,varmt,ev torrt vilket inte gynnar en växt när den ska etablera sig . bassam försök att plantera en växt under torka ,, det är stor risk att växten dör . och jag som har väl dränerad jord har oftast torrt även under våren ( får hård yta på jorden då jag har lite lätt lera(har grovmo och m,orän jord) ) , och jo det spelar roll att vattna växter nu eller inte . växterna behöver inget vatten nu nej mer än vintergröna/städsegröna men vattnar man jorden nu ,så får man mer tjäle dvs jorden fryser mer vilket är negativt för växterna . har man det torrt som möjligt under vinterns klara växterna sig bättre . vatten leder kyla och går det under noll blir vatten till is och växterna får då kyla runt rötterna . många även våra vilda träd i Sveriges gynnas av tjäle fritt/grundtjäle då många träd har en rotaktivitet under tjälen .