Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Väldigt tacksam för tips!, ..angående en trädgård i behov av hjäp..
          humla
          Inlägg 28-01-2004, 21:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på vad jag kan göra av trädgården på framsidan av huset, alltså där insynen från gatan och grannar är som störst.

Som det ser ut nu består den av gräs, en björk, gräs, några buskar, gräs och åter gräs... (se bild)

Jag är själv ingen erfaren odlare, och har svårt att komma på några kreativa idéer. Det känns liksom fel (och ostrukturerat) att plantera fler träd mitt i gräsmattan. Vet liksom inte i vilken ände man ska börja.

Jorden är väldränerad men ganska lerig, zon 1.

Mycket tacksam för alla slags tips, av er kunniga odlare här på odla!

MVH/Elin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 30-01-2004, 20:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

En plan, fyrkantig gräsmatta ser sliten och trist ut där man går, medan en upptrampad stig i ett mer naturlikt, lite kurvigt trädgårdslandskap är vackert. Om man inte vill lägga om stigarna i trädgården kan man testa att låta gräset växa upp på sidorna om stigen ca 30 cm brett. Man lämnar helt enkelt stigen + 30 cm på varje sida när man klipper. Ofta kommer ängsblom upp och även våra vanliga grässorter blir vackra när de blommar. Istället för en sliten gräsmatta har man utan att göra någonting fått en upptrampad ängsstig kantad av blom! Och denna är lätt att "kröka till" också¨. Nästa år man klipper lämnar man gräset i en mer S-liknande form, och vips börjar man gå i mitten av denna. Gräsplanen börjar få liv.

Genom att släppa upp gräset på vissa ställen kan man också testa var man i framtiden vill ha rabatter, skapa avskiljare till rumsmiljöer och var man ska plantera buskar och perenner som insynsskydd. Lämna några cirklar eller andra lite rundade former och kör runt dessa med gräsklipparen så ser man så småningom var det kan bli naturligt att plantera i framtiden.

För att testa var träd ska stå kan sätta upp höga föremål, t ex stötta en stege så att den står rätt upp. Kolla hur skuggorna faller i trädgården och tänk på denna skuggas bredd när trädets krona växer, kolla hur det känns att gå invid stegen där den står placerad och hur det ser ut inifrån.

Själv använder jag armeringsjärn för detta, och sätter ut flera stycken så att man ser både kronans höjd och bredd. Men det är ju inte alla som har sådana hemma, och en stege går lika bra, särskilt om man förlänger med blompinnar och får känslan av höjd i trädgården.

Snö i trägården är heller ingen dum idé för trädgårdsplanering. Gå i en tänkt nydragen stig i snön. Ställ stolar eller annat längs denna nya stig. Hur ser dragingen ut? Kan det kännas naturligt att plantera buskar så här längs stigen?

Aha Jenny, jag tolkar det som att dörren till glasade altanen sitter här på bilden, och att man gärna vill gå ned för garageuppfarten innan man går in i denna del av trädgården. Att man går i 90-gradersvinkel in är för att buskarna är i vägen.

Ny skiss som i steg är mindre arbetskrävande och gör att buskar utgör insynsskydd till dess att träden växer upp. Huvudidén är att man så tidigt som möjligt ska vilja gå av garageuppfarten och in i trädgården till altanen. Buskarna är flyttade så att ett "rum" skapats mellan hus och insynen från söder. Bygger man om så här får man akta sig för att lägga gången och buskarna längs husets södersida rakt - då upplever man det som en stel vägg från huset sett inifrån.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-01-2026, 04:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon