Hej Anders zon 1!
Det är sant att jag har endast skrivit 1 inlägg i forumet, men jag har följt odla. nu sedan 2002 då vi ÄNTLIGEN skaffade hemdator. Men jag tyckte redan då att tonen i inläggen inte passade för mej. Det ska inte vara nödvändigt att ta Kristina Lugns medicinmix ( 2 valium, 1 sobril) för att våga yppa sina åsikter. Denna farhåga har nu bevisats vara precis mitt i prick, precis som jag trodde från början.
Jag har sedan början av 70-talet genom gifte haft tillgång till en totalt ofruktsam ö på 13.000m2, där det enda komposterbara materialet består av tallbarr, tallkottar och lite vass. Jorden mellan stenarna är c:a 5 cm mjäla. På 70-talet fick vi köpa behållare till utedasset för 50:- på OK, som sedan brändes på sopanläggningen. Nu kostar de 795:-, men går till kompostering. Vi lägger mer pengar på jord-och jordförbättringsmaterial än på plantor. Som dotter till en JUF- ordförande och 4H-instruktör, vet jag att det är min skyldighet att hjälpa naturen efter bästa förmåga. Jag VÄGRAR skicka hushållsavfall till förbränning, och har provat så många sätt att förvara hushållsavfall(nov-apr) tills vi kan transportera det till ön. (Det bryts isränna runt ön vintertid, så enda möjligheten att ta sig dit under vintern är med hydrokopter, och det är väl lite av en överdrift?).
Jag är inte säljare av preparatet, har inga royalties, jobbar inte med marknadsföring av EM, utan ville bara dela med mig av det jag tyckte var ett så bra arbetsredskap. Förlåt så väldigt mycket. Förlåt så väldigt mycket. Förlåt så väldigt mycket.
Och Anders zon 1. Det kommer inga fler inlägg
|