Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> kräftdamm
          anne a
          Inlägg 25-12-2007, 21:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 13 373

Jag har en damm cirka 7000 kvm, som är ett viltvatten som är anlagt på 80-talet. Det ser inte ut att vara så djupt cirka 1 meter, det verkar vara mycket dy och löv. Jag har tänkt att plantera in kräftor och karp och undrar nu om det är någon ide att plantera ut kräftor och karp där . jag tror inte att det finns någon fisk i dammen nu, skulle vara tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-12-2007, 12:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Unvik att ha ålar och kräftor. Ålar äter med förtjusning upp kräftorna. Man måste ha tillstånd för att plantera in kräftor men jag har aldrig hört talas om någon som brytt sig om det. Alla markägare runt omkring här har kräftdammar. Hur många kräftor du behöver beror på hur länge du vill vänta på att fiska. Signalkräftan förökar sig snabbt särskilt i början då det finns gott om mat. En insättning jag känner till använde 160 vuxna kräftor till en damm på 800 kvadratmeter. Är hälften honor och de får 50 ungar var på våren så blir det snabbt många. Du kan börja fiska redan året efter insättningen om du bara tar hannar. De har då vuxit rejält eftersom det inte finns någon konkurrens om maten. Alla fiskar äter småkräftor så har du fisk så blir det färre kräftor. Det är lite konstigt att det inte redan finns fisk i din damm. Fåglar sprider ofta olika sorters fisk. Har du bara kräftor i dammen så kan du eventuellt få en extra inkomst på att fånga vita mygglarver och sälja till akvarieaffärer. Det brukar finnas ett visst intresse av levandefoder bland akvarister och fågeluppfödare. Finns det inte vita mygglarver i din damm så finns det troligen redan fisk i den. Ska du ha karp så försök att få tag på en snabbväxande sort. Det finns en hel del vilda karpar i södra Sverige men de är kanske inte alltid så snabbväxande. Men är inte regnbåge godare. Man kan köpa halvkilos regnbågar så man kan börja fiska genast. Levande regnbåge brukar kosta 50 kronor kilot.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon