CITAT (Lillja @ 29-12-2007, 17:57)

Halksanden köper du den på en vanlig bensinmack.Jag ser att
du har lysrören i köket, blir det inte för varmt? Har funderingar på
nåt liknande om det går.
Halksanden köper jag på K-Rauta (stavas det så?) 15 kg för ca 40 :-
Om det blir varmt i köket?
Ja det är klart att inte går det att hålla några 15 grader…i alla fall inte på dagtid.
Inga värmeelement får vara på oavsett hur kallt det är ute och så fort det går över noll så står balkongdörren på glänt. Jag har också en bordsfläkt som jag kör igång när solen ligger på genom fönstret. Det blir till att ha fleeströja och tofflor på.
Jag har också mycket ljus på plantorna. Min teori är att eftersom jag inte kan få nog svalt så ska jag ha så ljust som möjligt i stället. Jag vet att man brukar prata om ett lysrör på 60 cm bredd….jag kör två lysrör på 80 cm …..och det går riktigt bra. Jag får knubbiga och fina plantor.
På senvåren så börjar jag även köra tvåskift under lysrören och de växter som inte står i ljus får tillbringa endera dagen eller natten i svalskåpet
Visst ja, så fort det börjar bli plusgrader på dagarna så börjar jag bära ut plantor på balkongen. Det blir ett evigt kånkande ut på morgonen och in på kvällen…..men det är det värt och plantorna verkar inte ta skada av att komma in i värmen på kvällen.
/Anki