|
Full version: Är ni redo?
Ligger ni i startgroparna nu med fröpåsarna i högsta hugg? Själv har jag städat nere i min lilla odlingskammare idag, flyttat ihop och plockat och och gillrat, så nu får jag in 2 stora sålådor och en eller ett par folieformar. Men det blir inte så hemskt mycket som ska sås redan nu, några sorter bara. Tex tvillingtoffeln som är bienn kan väl inte finnas nån anledning till att så redan nu?
kerstin z5-6
26-12-2007, 22:56
 redo -snart klara menar du väl fast jag väntar på leveranserna från diverse firmor -men jag har sått en del nu under jul
Helen i Piteå Zon 5
26-12-2007, 23:22
Japp" Jag står startklar... fast lite har jag tjuvstartat i helgen
Jag har också tjuvstartat lite......med ca 15 sorter
Men annars så är jag redo...... STA och Konnäsörsklubbens frölistor detaljstuderas, såbyttor är diskade, lysrören kontrollerade, nemablom och underbevattningsmattor inköpta och såjord + halksanden är inspekterad.
/Anki
CITAT (Anki V @ 27-12-2007, 10:56)  nemablom och underbevattningsmattor inköpta och såjord + halksanden är inspekterad.
/Anki Hej hej - ni hjälpter ju mig så bra tidigare i vintras med goda råd för min nya framtid som förkultiverare (jag har inte gjort annat år saken än att drömma lite om armaturer, men något kommer det att sås under lysrör framåt mars) - och därför måste jag få veta vad detta ovan som du anki skriver om är? Nemablom? Halksand? nyfiken, Eklo
Nemablom är för att lindra effekten av den obligatoriska sogrmyggeattacken som alltid kommer (hos mig) framåt vårkanten. De rackarna trivs i den fuktiga jorden som måste till för frönas skull.
Om såjorden är blandad med halksand (saltfri) är det jättelätt att få upp små plantorna med hela och fina rotsystem när det är dags för omskolning + att jorden blir mer genomsläpplig och risken för övervattning minskar.
/Anki
På det lilla viset. Och detta köper man på vanlig trädgårdsaffär?
eklo
Nybörjar-Linda
27-12-2007, 12:35
Har beställt lite fröer från Impecta (perenner) för första gången i livet men vet inte riktigt när det är dags att sätta igång. Tänkte främst så "enkla" saker som kan stå på fönsterbrädan, men dem är det väl inte dags för ännu?? Sådant som ska frysa (eller ut i kallbänk) kan man så det nu?
kerstin z5-6
27-12-2007, 13:12
Nemablom kan finnas i vanlig plantshop -annars är det svårt för firman ligger i Umeå och nematoderna tål inte kyla.. så be din lokale ta hem nästa vår om de inte har det Bienner ,som calceolaria biflora kan sås sent -de ska ju helst bara bli en rosett i år -så du kan få frö och självsådd år 2 Inga frö ska "frysa" , eller inga frö gror bättre för att de fryser -det som eftersträvas är temp mellan +5 -till -4 grader -under snön , vid husknut osv -kan ställas ut feb och framåt eller något tidigare om man har snö förstås Fönsterbrädeljus .. ja inte före mars april -och med ett enda lysrör lyckas du 10 ggr bättre -och känner dig därmed omedelbart som en skicklig odlare
En nybörjarfråga: Ni som börjar förkultivera perenner redan nu eller snart, när stoppar ni dem i rabatterna? Och jag - som ska förodla lite luktärter och några grönsaker etc - dvs bara ettåringar - jag måste väl helt enkelt räkna baklänges från när det är rimligt att plantera ut dem i landen?
Eklo
Nybörjar-Linda
27-12-2007, 13:28
Tack Kerstin - du är en klippa  . Jag ska verkligen överväga att skaffa ett lysrör...
Har inte kunnat hålla mig... Nu har det åkt basilika i jord också, De har snällt grott medan vi var i Gävle över jul, likaså bladsallatsblandningarna. Tiny Tim presenterar ett tiotal kart i 10-öringsstorlek redan. Resten av fröna är sorterade och väntar på köksbordet. Snart går det STORA startskottet
Margith
27-12-2007, 15:01
För en gångs skull ligger jag inte riktigt i startgroparna ännu. Jag som alltid brukar börja med perennerna den 1/1, men iår har vi främmande här över nyår som knappast uppskattar att jag tillbringar hela dagarna med såkrukor. Å andra sidan spelar det inte så stor roll i år, vi har ju ingen snö ännu  Det får bli till 13-helgen i stället. Då borde det väl ändå ha kommit snö så det räcker? Men visst har jag tjuvstartat lite med sånt som ska sås inne. Har ni förresten sett att Jelitto lagt ut årets frökatalog på deras hemsida?
kerstin z5-6
27-12-2007, 15:17
Ja , och jag har katalogen hemma nu -jelittos alltså-farlig läsning
Ni som börjar förkultivera perenner redan nu eller snart, när stoppar ni dem i rabatterna? Och jag - som ska förodla lite luktärter och några grönsaker etc - dvs bara ettåringar - jag måste väl helt enkelt räkna baklänges från när det är rimligt att plantera ut dem i landen? I slutet av maj börjar jag plantera ut årets frösådda perenner -och ja -du bör räkna baklänges -för anueller rek boken -Nordiskt ljus och italiensk hetta -som har såtabeller för massor av ettåringar -dvs när så-+ antal v till blom från sådd .
CITAT (Margith @ 27-12-2007, 15:01)  Har ni förresten sett att Jelitto lagt ut årets frökatalog på deras hemsida?  Oh ja.....och jag bara går och hoppas på att någon välorganiserad och pålitlig kamrat ska erbjuda sig att ordna en sambställning. Jag kan ju inte göra det.......med tanke på att senast när jag skulle få ihop en beställning på amaryllislökar tillsammans med mina arbetskamrater stod jag där med en hel del lökar som ingen vill kännas vid. Det året hade jag blommande amaryllis ända till påsk. Så mellan oss......välorganiserad kan jag inte lägga till min CV /Anki
Margith
27-12-2007, 15:40
CITAT (Anki V @ 27-12-2007, 15:18)  Oh ja.....och jag bara går och hoppas på att någon välorganiserad och pålitlig kamrat ska erbjuda sig att ordna en sambställning. --------- /Anki Gemensam vän till oss kallade mig sval och välorganiserad (om jag nu inte minns fel) Pålitlig däremot vet jag inte med mig att jag blivit kallad förr, men i det här fallet kan du lita på mig  PM kommer!
Det här blir ju första året för mig med lysrören, så jag ska väl hinna göra bort mig en del i vår åxå  Jag experimenterar ju lite och har så gjort hela vintern, bara för att hålla mig sysselsatt. Men det stora plusset för mig tror jag blir när jag drar igång med "det vanliga" typ tomat, paprika och sånt. Brukar så rätt tidigt, slutet av februari, början av mars oftast, och det går bra tills man krukat om dem, då får de för lite ljus. Har ju inte haft växthus heller så jag tror jag kommer att märka stor skillnad tack vare lysrören och växthuset Ska förresten testa så surfina... har gjort det en gång tidigare och det gick, men de blommade rätt sent. Om jag börjar nu i januari kanske jag har blommande ex i sommar. Försöka går ju iaf
grycken
27-12-2007, 18:26
EKLO!
Jag hittade Nemablom i blomsteraffären i våras. Fråga efter det, Nemablom förvaras svalt, i kylskåp.
Vet ni, idag har jag varit duktig och varit och köpt perlit och nemablom. Hade inte tänkt det men... Ja, jag är ju rädd om mina bebisar. Har fått sorgmyggelarver i några sådder, har försökt ta kål på dem med radar, men några är seglivade så det förslår. Så nu har jag laddat upp ifall det kommer fler
Truntetorp
28-12-2007, 20:33
Jag har ett knep som gör att det aldrig blir riktig vinter utan alltid lite vår.....??? Jag frösår året om!! Jodå visst blir det lite trångt vissa år men det känns som jag "trädgårdspysslar" jämt och det är härligt. En del fröer tar ju sån tid på sig och när de väl kommer upp är jag alltid redo med lysrör och omskolningskrukor (igår stack en Eryngium upp sin lilla bleka nos och den sådde jag 13/2...snacka om lycka  Fröer finns att köpa året om, och kvaliten verkar alltid vara god.
CITAT (Truntetorp @ 28-12-2007, 20:33)  Jag har ett knep som gör att det aldrig blir riktig vinter utan alltid lite vår.....??? Jag frösår året om!! Jodå visst blir det lite trångt vissa år men det känns som jag "trädgårdspysslar" jämt och det är härligt. En del fröer tar ju sån tid på sig och när de väl kommer upp är jag alltid redo med lysrör och omskolningskrukor (igår stack en Eryngium upp sin lilla bleka nos och den sådde jag 13/2...snacka om lycka  Fröer finns att köpa året om, och kvaliten verkar alltid vara god. Ja jag går ju hemma sjukskriven och duger inte så mycket till men behöver nåt att pyssla med. Hela hösten har jag experimenterat med fruktkärnor, haft/har diverse frön i kylen, har köpt några krukväxtfrön, tagit sticklingar osv... Inredde pannrummet med lysrörsarmaturer, och i sommar ska det ut en massa onödigt skrot därifrån så jag får mer plats
jag är redo har köpt ett nytt lysrörsarmatur o är på jakt efter ett begagnat ,fröna är inköpta fast gubben som ska montera lysrören skakar på huvet o undrar var jag ska få plats med allt men det ordnar sig säkert, så nu blir det penseer o sen senare i vår ettåringar o mycket grönsaker, har jag planerat i allafall, men det brukar ju bli annat oxå ,tur man har en snäll gubbe med stor bil som hjälper mig släpa hem allt.
Ja kanske man skulle testa driva upp egna penseer i år  JAg har lite frön liggandes. De borde väl va läge att så rätt tidigt va? Snäll gubbe har jag med, behöver honom numer för att lyfta alla säckar och elände, men i den här familjen är det jag som har stor bil  Killen på granngården som hjälpte mig med torvblocken i höstas höll på att tippa när jag öppnade bagaget, och killen som jag köpte pallkragar av gapade ännu större, då hade jag fällt baksätet dessutom- 2.40 i lastlängd
Maggan H
29-12-2007, 11:57
Jag har ännu inte kollat över allt jag köpt dvs ska så, det blir en hel del, som vanligt!  Det kommer att bli Campanula Stella White, Cinderella pink, ett otal olika hängpetunior, lobelia, Cobea scadens white, acanthus mollis, eryngium, stockros och verbena. Och kyndelsporre, tagetes, geum, Polemonium borale och; ja ni ser.... Måste ut och städa/slänga ut saker ur min bod, där jag ska ha mina sådder. Gubben har lovat sätta upp fler hyllor och ytterligare 2 armaturer, och det kommer att behövas! Ska så till min dotter också som inte hunnit få upp sitt växthus, så det blir sannerligen så väggarna kommer att bågna i både bod och växthus....  Men jag LÄNGTAR, det är så himla roligt!
Truntetorp
29-12-2007, 15:47
Penséer har jag frösått i flera år men de får "alltid" löss så nu ger jag upp, men det är bra tid nu att så dem. Jag tappade en fröpåse med penseér på en grusgång för några år sen och tidigt på våren blommade det för fullt. Jag tror att de mår bättre av att sås på hösten ute, om du ska prova inne så håll koll och ställ de på egen plats annars har du snart ett hav av löss.....blä
CITAT (Truntetorp @ 29-12-2007, 15:47)  Penséer har jag frösått i flera år men de får "alltid" löss så nu ger jag upp, men det är bra tid nu att så dem. Jag tappade en fröpåse med penseér på en grusgång för några år sen och tidigt på våren blommade det för fullt. Jag tror att de mår bättre av att sås på hösten ute, om du ska prova inne så håll koll och ställ de på egen plats annars har du snart ett hav av löss.....blä Här uppe funkar det halvdåligt att så dem ute. De brukar fröså sig, men blommar inte förrän rätt sent på sommaren. Men de tål ju att komma ut rätt tidigt på våren så jag får väl chansa  Om jag nu bara kan komma ihåg var jag lagt fröna vill säga
CITAT (Tosan @ 28-12-2007, 23:49)  Ja kanske man skulle testa driva upp egna penseer i år  JAg har lite frön liggandes. De borde väl va läge att så rätt tidigt va? Snäll gubbe har jag med, behöver honom numer för att lyfta alla säckar och elände, men i den här familjen är det jag som har stor bil  Killen på granngården som hjälpte mig med torvblocken i höstas höll på att tippa när jag öppnade bagaget, och killen som jag köpte pallkragar av gapade ännu större, då hade jag fällt baksätet dessutom- 2.40 i lastlängd  Gräva o bära säckar har jag inga problem med däremot har jag inget körkort så därför kan jag inte hämta själv( enda gången jag saknar det) grävde hela min odlingslott själv(även om min dotter hade en jordfräs blev nog lurad alla sa att det var bättre att gräva blir mindre ogräs) höll på en vecka jag tror jag gick ned några kilon, men oj va kul det är fast nog får man ogräs ändå.
CITAT (Anki V @ 27-12-2007, 10:56)  Jag har också tjuvstartat lite......med ca 15 sorter
Men annars så är jag redo...... STA och Konnäsörsklubbens frölistor detaljstuderas, såbyttor är diskade, lysrören kontrollerade, nemablom och underbevattningsmattor inköpta och såjord + halksanden är inspekterad.
/Anki Halksanden köper du den på en vanlig bensinmack.Jag ser att du har lysrören i köket, blir det inte för varmt? Har funderingar på nåt liknande om det går.
CITAT (Lillja @ 29-12-2007, 17:45)  Gräva o bära säckar har jag inga problem med däremot har jag inget körkort så därför kan jag inte hämta själv( enda gången jag saknar det) grävde hela min odlingslott själv(även om min dotter hade en jordfräs blev nog lurad alla sa att det var bättre att gräva blir mindre ogräs) höll på en vecka jag tror jag gick ned några kilon, men oj va kul det är fast nog får man ogräs ändå. Ja ogräset dyker upp hur noga man än varit... Men nog tycker jag resultatet blir bättre ett längre tag om man handgrävt och varit noga med att plocka bort.
CITAT (Lillja @ 29-12-2007, 17:57)  Halksanden köper du den på en vanlig bensinmack.Jag ser att du har lysrören i köket, blir det inte för varmt? Har funderingar på nåt liknande om det går. Halksanden köper jag på K-Rauta (stavas det så?) 15 kg för ca 40 :- Om det blir varmt i köket? Ja det är klart att inte går det att hålla några 15 grader…i alla fall inte på dagtid. Inga värmeelement får vara på oavsett hur kallt det är ute och så fort det går över noll så står balkongdörren på glänt. Jag har också en bordsfläkt som jag kör igång när solen ligger på genom fönstret. Det blir till att ha fleeströja och tofflor på. Jag har också mycket ljus på plantorna. Min teori är att eftersom jag inte kan få nog svalt så ska jag ha så ljust som möjligt i stället. Jag vet att man brukar prata om ett lysrör på 60 cm bredd….jag kör två lysrör på 80 cm …..och det går riktigt bra. Jag får knubbiga och fina plantor. På senvåren så börjar jag även köra tvåskift under lysrören och de växter som inte står i ljus får tillbringa endera dagen eller natten i svalskåpet Visst ja, så fort det börjar bli plusgrader på dagarna så börjar jag bära ut plantor på balkongen. Det blir ett evigt kånkande ut på morgonen och in på kvällen…..men det är det värt och plantorna verkar inte ta skada av att komma in i värmen på kvällen. /Anki
Tack för svaret, ska tänka på saken måste bara övertyga en viss herre att hjälpa mig.
 Jag har köpt första fröpåsen!! Nakenfrö pumpa. Men sådder får vänta, jag måste boa in mig i huset först. WIlma
Maria_z5
30-12-2007, 22:34
I år blir det lite senare start eftersom vi åker till Thailand och blir borta nästan 3v hemifrån... Fast jag har fixat jord och grus samt ytterligare lysrör så i år kommer jag faktiskt ha plats med alla småplantor vilket jag inte hade förra gången, då fick jag byta plats på dem var 12:e timme. Fast roligt var det i alla fall... Jag har inte fått tag på nemablom men ska kolla efter det i sthlm på väg till Thailand. Lyllos er som kan sätta/hare satt i gång med sådderna jag får vänta en månad... /Maria
kerstin z5-6
30-12-2007, 23:26
Åja simma i turkosblått är väl inte helt fel heller  Maria  passar på att önska alla frötok ett gott nytt såår 08  K
Maria_z5
30-12-2007, 23:34
Nej du Kerstin, jag kommer inte gråta på planet, så galen är jag inte än... Gott nytt år på er alla såddare önskar jag med. /Maria
malin72
02-01-2008, 01:15
hm nja jag är nog inte riktigt redo ännu...men lysrören sitter kvar på hyllan sen i vintars så hyllan ska bara rensas bort från allt annat som ligger där,så lådor mm finns kvar ska bara göras rena, kaktusjord,s-jord,halkgrus ska ihandlas senare idag (såg att kl var mycket).....sen väntar jag bara på att fröna ska komma,kanske att något annat litet frö kommer hem vid inhandlingen av jorden nemablom har jag hemma så om allt går som det ska så kan jag snart ställa in såbyttorna med dom ska ha kyla i kylen och sen i helgen kanske jag kan börja så annat
kerstin z5-6
02-01-2008, 02:24
Nu har jag sått alla påsar som kommit hittills utom stockros och nån enstaka ettåring förstås
*Humlan*
02-01-2008, 08:44
CITAT (Anki V @ 29-12-2007, 19:11)  Halksanden köper jag på K-Rauta (stavas det så?) 15 kg för ca 40 :- Tack för tipset, satt just och funderade på var jag kan hitta den här utmärkta sanden!! Och Kerstin; Jösses vad du har legat i!!  Jag ska ut och handla idag, måste ha tag i en ordentlig säck såjord, har bara hittat löjliga säckar på 8 liter! Och dom räcker inte långt....
*Humlan*
02-01-2008, 14:16
Nu har jag flängt runt i alla byggvaruhus, inklusive K-rauta, och alla ser ut som fågelholkar när jag frågar efter halksand... Och Så-jord verkar vara stört omöjligt att få tag i något större än 8 liter... *suck* Min stackars son följde heoiskt med mig ut och in ur alla affärer, han fick en glass som tröst när jag varit i den sista affären och köpt tre småpåsar så-jord och vermiculite... Jag begriper inte att det kan vara så svårt att få tag i saker, det var likadant förra vårvintern.... Frustrerande är bara förnamnet, men nya lysrör fick jag tag i, det är ju alltid nåt...
Känner igen det där... var inne på handelsträdgårn häromdan och frågade efter perlit, varpå innehavaren började klia sig i huvet och fundera var han lagt det. Kände mig lite besvärlig faktiskt, för antagligen låg det ju undanstoppat innerst i nåt förråd. Såjord brukar va rätt hopplöst den här tiden. Jagade dessutom som en tok i höstas för att få tag i lite. Fanns inget här i stan, men lyckades hitta 3 8-liters påsar i Umeå. Förresten brukar de se lite konfunderade ut bara för att man vill ha blomjord den här tiden på året...
Eva 33c
02-01-2008, 14:53
Såjord i januari är ett bekant problem. Jag brukar se till att jag har såjord och annat som behövs kvar från året innan. Nu ska snart ta in den och tina upp den nu, så jag kan börja med årets sådder
malin72
02-01-2008, 19:12
jodå plantshopen i staden hade s-jord stora säckarna och s-kaktusjord så det köpte jag men vi åkte aldrig iväg längre och ingen av mackarna hade halksand kan jag inte ta något annat eller måste jag vänta tills bilen kör mig längre bort.........akvarie grus eller sand utefrån
*Humlan*
02-01-2008, 19:17
CITAT (Eva 33c @ 02-01-2008, 14:53)  Såjord i januari är ett bekant problem. Jag brukar se till att jag har såjord och annat som behövs kvar från året innan. Nu ska snart ta in den och tina upp den nu, så jag kan börja med årets sådder  Det ska jag tänk på till hösten!! Var ute på Bauhaus nu ikväll, de hade halksand, de lovade dyrt och heligt att där inte skulle vara salt idet, och på företagets hemsida står där inget om salt i säcken så jag hoppas innerligt, för personalen på Bauhaus skull, att där inte är en uns salt i säcken... Annars blir jag väldans upprörd!
*Ulrica*
02-01-2008, 19:18
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-01-2008, 02:24)  Nu har jag sått alla påsar som kommit hittills utom stockros och nån enstaka ettåring förstås  Men förklara för mej Kerstin...  i "min" tråd skrev du att jag skulle så kallgroende nu och varmgroende i mars-april men du har sått alla nu???? Eller du kanske bara har kallgroende?
kerstin z5-6
02-01-2008, 21:48
Alla jag har nu är antigen av modell "se på en grön flugskit i 5 veckor"därefter på en 5 mm prick i fyra har du tur törs du ta i dem i juni -om såanden är med mig kan de planteras ut i augusti .. .. typ ramonda myconi rosea  -resten är kallgroende frö  japp, jag såg ingen av flugskitsmodell bland dina  kan tillägga att jag flyttar ut alla till uppvärmt uteväxthus i mars -har man det vill man ha de flesta omskolningsbara vid det laget Så jag sår nog lite tidigare än de som saknar växthus som de värmer så tidigt .
Har också smygstartat lite, sådde rosa banan häromdagen  Snart är det dags för chilin  annars hoppas jag kunna visa lite mer behärskning i år och så lagom många växter.....förra året låg jag på ca 250 sorter perenner, grönsaker, anueller etc etc som höll på att knäcka mig  så i år ska det inte bli fler än max 50!!!
malin72
05-01-2008, 21:32
Lilla Selma
05-01-2008, 22:46
Jaa, nog längtar jag! Men jag tänker allt vänta ett tag till... Ska inte "förodla" mig (läs: förta mig) i år, hade jag tänkt... Men vi får väl se när jag kommer igång. Förra sommarens blöta och snigelinvasion lade sordin på min trädgårdsentusiasm, så i år hade jag tänkt att jag skulle hålla mig till sådant som jag säkert vet funkar och hålla mig inom ett område som jag kan freda för sniglarna... Men, men, som sagt - vi får se! Ännu så länge inga frön i jorden i alla fall! Men jag bläddrar och surfar och tittar i frökataloger!!! Ska försöka få plats för en liten sittgrupp i växthuset i år - så då får man inte fylla det med för mycket plantor... Kram från Selma
sqrulan
06-01-2008, 13:57
CITAT (Tosan @ 27-12-2007, 17:55)  Det här blir ju första året för mig med lysrören, så jag ska väl hinna göra bort mig en del i vår åxå  Jag experimenterar ju lite och har så gjort hela vintern, bara för att hålla mig sysselsatt. Men det stora plusset för mig tror jag blir när jag drar igång med "det vanliga" typ tomat, paprika och sånt. Brukar så rätt tidigt, slutet av februari, början av mars oftast, och det går bra tills man krukat om dem, då får de för lite ljus. Har ju inte haft växthus heller så jag tror jag kommer att märka stor skillnad tack vare lysrören och växthuset Ska förresten testa så surfina... har gjort det en gång tidigare och det gick, men de blommade rätt sent. Om jag börjar nu i januari kanske jag har blommande ex i sommar. Försöka går ju iaf Surfina brukar jag så i mars och jag lyckas för det mesta till 100%,dom växer ganska snabbt så då klipper jag sticklingar och planterar direkt i jord och får på det viset ännu fler surfinor.Massor av koskit i plnteringsjorden när dom ska ut och dom blommar hela sommaren i mängder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|