Kopierar mitt svar från den andra tråden, i fall någon missat den diskussionen
Jag firar aldrig jul p ga Jesu födels, för mig är det ett firande att det börjar gå mot ljusare tider, använer helst ordet jul och inte christmas av den anledningen. Gamla ordet är joul om jag minns rätt.
Firandet mitt i vintern och den 25/12 är äldre än 2007 år och anledningen till att detta datum används är för att kväsa hedniska traditioner.
Enciclopedia de la Religión Católica: ”Anledningen till att den romerska kyrkan valde att lägga julfirandet just på den här dagen verkar vara kyrkans benägenhet att ersätta hedniska högtider med kristna. ... Vi vet att Rom vid den tiden lät hedningarna viga den 25 december åt firandet av
natalis invicti, den ’oövervinnliga solens’ födelse.”
Enciclopedia Hispánica säger något liknande: ”Att julfirandet infaller just den 25 december beror inte på en noggrann kronologisk uträkning, utan snarare på att man lät kristna det romerska firandet av vintersolståndet.” Hur firade romarna att solen började stiga på vinterhimlen? Genom att festa, frossa och byta presenter. Eftersom kyrkans dignitärer tvekade inför att avskaffa en så populär högtid, lät de ”kristna” den genom att kalla den dagen Jesu födelsedag i stället för solens födelsedag.
Redan från början av julens historia, under 300- och 400-talen, var det praktiskt taget omöjligt att sopa igen spåren av soldyrkan. Den helgonförklarade Augustinus (354–430 v.t.) kände sig tvungen att förmana medtroende att inte fira den 25 december så som hedningarna firade den dagen, till ära för solen. Även i våra dagar verkar de forntida romerska traditionerna vara det som dominerar julfirandet.
Så som vi firar idag med frosande i mat och presenter är väl äldre och den sanna betydelsen av jul, vad jag kan förstå.