Kemikalie är nog ett ord som man kan hårklyva om hur länge som helst eftersom de flesta (inklusive mig) använder det ganska löst - man har nåt slags ingen riktig definition på det i huvudet utan bara en ungefärlig känsla för vad det står för.
Men ska man gå efter NE:s definition så är de två nyckelorden att en kemikalie är en kemisk förening som är framställd. Om jag föröker tillämpa det efter mitt klena förstånd får jag det till att: Schampo - inte en kemikalie, är visserligen framställt och har visserligen kemikalier som ingredienser, men dessa har bara blandats utan att ingå i en kemisk förening med varandra Bensin - nja, osäker...den framställs ur råolja genom en kemisk-teknisk process men innehåller väl fortfarande en blandning av olika (icke förenade) kolväten? Bordssalt - ja, det är huvudsakligen industriellt framställd natriumklorid så det kan kanske kvala in som kemikalie...innehåller några tillsatser i och för sig, t ex jod... Trästol - nej, ingen kemikalie, man har ju bearbetat träets form men inte ändrat på dess naturliga kemiska sammansättning. Trä är dessutom inget ämne utan en komplicerad organisk struktur uppbyggd av element av många olika ämnen. Margarin - nej, ingen kemikalie - liksom schampot är det en blandning av olika saker som inte har förenats kemiskt genom processen. Dessutom är ju många av ingreidenserna naturliga.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|