….och jag blandar halksanden även i jorden.
Anledningen är att den såjord jag kan få tag i….. Hasselfors Så-& kaktusjord…är för kompakt dvs. den sand jorden är upplandad med är alldeles för fin (enl. mitt tycke).
Jag tycker att det är mycket lättare när man ska skola om småplanten att få med hela fina rotsystem om man blandar i ordentligt med grus. Jag förespråkar tidig omskolning så mina plantor brukar vara pyttesmå.
En annan fördel med att blanda halksanden i såjorden är att risken för ”övervattning” minskar.
Det skullesäkert gå lika bra med perelit och/eller små lekakulor …….bara det att halksanden är så mycket billigare, med den kan man slösa utan att det ”kostat skjortan”. 15 kg kostar runt 40:-….och 15 kg räcker långt.
Jag provade faktiskt jorden som är perelitblandad i fjol men gick tillbaka till min egen blandning (vanans makt?

)
Nemablom väntar jag med att vattna ut tills jag ser att de första obligatoriska sorgmyggorna dyka upp.
Ett tips….skulle du få en skvätt nemablom över så slå den i säcken med utplanteringsjorden, då gör den verkan där också. Snål som jag är så brukar jag även ta lite av nematodblandade såjorden och lägga överst i krukan med de nyutskolade plantorna ( i de fall sådden varit ”okomplicerad” utan plötslig småplantsdöd och fallandesjuka)
/Anki