|
kerstin z5-6
30-12-2007, 02:47
Jösses -- du är superbesvärlig .. tänk om de varit ordnade i perenner och anueller åtminstonde -och med vetenskapliga namn .. puuust moses brinnande buske rosa--hehe .. Lycka till ! pensee -kolla Hamiltons råd penstemon "sunburst Ruby" 8-12 v kyla porslinsklocka grön ljust varmt blå bergvallmo "meconopsis betonicifolia" kan du redan japansk akleja samma som alla akleja 4-5 v kyla ostronört kyl 6 v japanskt blågull gror varmt malva lila hög ??  ettårig ??-varmt svart stockros varmt- så sent, mars april rysk marton kyl 5 v Ettåringar bienner o tomater senare i vår -räkna bakåt eller vänta på experterna på anueller  K
*Ulrica*
30-12-2007, 08:41
Ska göra i ordning min lista också och visa här, som tur är bara perenner. Är så sugen på att komma igång nu.
Marina i Hällekis
30-12-2007, 09:43
CITAT (malin72 @ 30-12-2007, 02:54)  ja jag vet att det bidde lite rörigt ska försöka leta namn och fixa till listan men kerstin bergvallmon kan jag ju inte jag fick ju inga och tom dom från dig dog ju får nog leta reda på förra årets tråd (fast det gick ju inget bra för mig med den heller)oj såg nu dina andra svar...fniss moses brinnande är det någon som klarat av den Både jag och en tidigare granne som hade en perennplantskola har lyckats så mose brinnande buske. Jag sådde mina på hösten,(detta var 2001, kanske bra förutsettningar detta år?) 2-3 cm ner i kallbänk, 20 frö, 9 grodde. Kommer inte ihåg var fröna köptes, tror det var en sambeställning med grannen som sådde och sålde dessa regelbundet. Jag skänkte bort mina 2003, då de stog i vägen för husrenovering, kanske skulle behållt dem, om de är kända för att vara kinkiga. Lycka till!
kerstin z5-6
30-12-2007, 11:46
Anki har en jättebra förkortad version av såråd för meconopsis -bergvallmo
"Sådd 4/2. Kaktusjord och grus, placeras i kylskåp. 1.a grodd 8/3, 13/3 5 groddar. Placeras under lysrör på dagen och i svalen ca 8-10C på natten. Skolades om så snart de första karaktärsbladen börjar visa sig och fortsatt nattlig vistelse i svalen ända tills de kunde vara utomhus.
Jag var jätteförsiktig när jag vattnade så inget vatten hamnade i bladrosetten några plantor föll liksom bara ihop i såkärlet och jag tror att det var för att de fick vatten på sig. Av fröna så blev det runt 60 utplanteringsbara plantor.
Lady Hamilton
30-12-2007, 11:49
CITAT (malin72 @ 29-12-2007, 23:38)  pensé "chalon Supreme Purple picotee" pensé "feenkönigin" pensé "Frizzle sizzle Burgundy"
Är de enda jag vågar uttala mig om det (verkar finnas så mycket olika sorter  ) Dessa sår du efter mina såråd i albumet
Helen i Piteå Zon 5
30-12-2007, 11:56
Ett tips ang. vattning av Bervallmo.... luta/snurra krukan och vattna runt krukans alla kanter, då håller sig jorden 'torrare' runt själva plantorna.
malin72
30-12-2007, 15:56
malin72
30-12-2007, 18:04
ok nästa pucko fråga om vi nu tar dom som ska in i kylen idag (förrutom bergvallmon den står det ju så bra om)....ska dom sås i jord eller i bommull eller hur [/[color="#0000FF"]color] ska nema blom i direkt eller ska det väntas till dom kommer ut i värmen igen????
Helen i Piteå Zon 5
30-12-2007, 18:42
Har du en egen kyl för fröer eller får du plats med alla krukor? då skulle jag så fröna i jord... nemablom vattnar jag med då jag tar in krukorna i värme... men det är jag det
malin72
30-12-2007, 18:57
kerstin z5-6
30-12-2007, 19:17
Fuskigt ?? man sår väl för det mesta alla frö i en större bytta -dvs de av samma sort
malin72
30-12-2007, 19:25
Helen i Piteå Zon 5
30-12-2007, 19:54
halksand eller vermiculit ... ett tunt lager på jorden
malin72
30-12-2007, 20:36
….och jag blandar halksanden även i jorden. Anledningen är att den såjord jag kan få tag i….. Hasselfors Så-& kaktusjord…är för kompakt dvs. den sand jorden är upplandad med är alldeles för fin (enl. mitt tycke). Jag tycker att det är mycket lättare när man ska skola om småplanten att få med hela fina rotsystem om man blandar i ordentligt med grus. Jag förespråkar tidig omskolning så mina plantor brukar vara pyttesmå. En annan fördel med att blanda halksanden i såjorden är att risken för ”övervattning” minskar. Det skullesäkert gå lika bra med perelit och/eller små lekakulor …….bara det att halksanden är så mycket billigare, med den kan man slösa utan att det ”kostat skjortan”. 15 kg kostar runt 40:-….och 15 kg räcker långt. Jag provade faktiskt jorden som är perelitblandad i fjol men gick tillbaka till min egen blandning (vanans makt?  ) Nemablom väntar jag med att vattna ut tills jag ser att de första obligatoriska sorgmyggorna dyka upp. Ett tips….skulle du få en skvätt nemablom över så slå den i säcken med utplanteringsjorden, då gör den verkan där också. Snål som jag är så brukar jag även ta lite av nematodblandade såjorden och lägga överst i krukan med de nyutskolade plantorna ( i de fall sådden varit ”okomplicerad” utan plötslig småplantsdöd och fallandesjuka) /Anki
malin72
31-12-2007, 15:13
toppen tack....kommer att bli en bra tråd att skriva ut, även om mina frågor säkert inte är slut ännu
Tagetes och Malvan är inget svårt.
Tagetes sätter du inne under plast och låter vara. Sedan när de börjar knoppa kan du hiva ut dem på landet. tar kanske 6 veckor totalt.
Malvan hade jag sått på friland när jorden börjar bli varm.
Själv upplever jag att många av de fröer som ska förkultiveras men kan sås på friland direkt blir bättre med frilandssådd. Ta tex Cosmos bipinnatus. Förra året fick jag fatt på plantor som blivit över i ett projekt på skolan. Dessa var drivna i växthus efter konstens alla regler. De satte jag tillsammans med fröerna jag sådde. Det var exakt samma sort. De frilandssådda plantorna blev större och vackrare och maffigare och höll ända tills frosten tog dem. De växthus drivna plantorna blev veka och vissnade bort ganska tidigt.
Ciczi
*Humlan*
02-01-2008, 14:40
Prästkrage "Crazy Daisy" sådde jag förrförra året i maj, när jag börjat få ut ettåringarna ur växthuset så jag fick plats med dom. Gror i rumstemperatur, inte alls besvärlig att så. Jag satte mina småplantor i en pallkrage med jord över vintern och satte dom sen på plats förra våren, blommade med förtjusande blommor. Ska du ha "färdiga plantor" och har gott om plats så kan du så dom i februari skulle jag tro. Jag är dock tveksam på om dom hinner blomma, kanske....
malin72
02-01-2008, 16:43
CITAT (malin72 @ 02-01-2008, 16:43)  men bara för att jag idag skulle göra klart i kylen till dom som ska ha kyla så kommer det snö ute så nu vet jag inte vad jag ska göra....det kan ju töa bort och bli bara regn igen, tycker ni att jag ska ta det säkra och välja kylen iallaflall Det är bara de växter som ska gro i kyla som jag har i kylskåpet. De andra sådderna som ska kylas får stå på altanen i plastpåsar och under tak. Här i Sundsvall så har det under hela december pendlat mellan +4 och -4, någon enstaka dag har det varit kallare eller varmare . Vad jag har förstått så är det alldeles lagom temperatur för stratifiering av sådder. Där ute får mina sådder stå i 6-8 veckor….. en del längre. Jag har inte sett någon anledning att gräva ner något under de lilla snötäcke vi har eftersom temperaturen är…..lagom (ännu så länge). Skulle det komma någon liten köldknäpp så mår inte fröna dåligt av det heller….tänk på hur de självsådda fröna har det. Jag tror det är jättebra för fröna med temperaturer som växlar lite upp och ner. Där du Malin bor skulle jag tro att det är ännu bättre….jag menar ännu färre dagar med mer än -4 /Anki
malin72
02-01-2008, 17:03
malin72
02-01-2008, 17:10
malin72
02-01-2008, 19:33
men vänta nu kom på en sak här håller jag på att ska göra iordning bergvallmo sådd och sen backar jag och ser ju att det var ju i feb som ni sa nä ni ser jag har inte alla haspar på i år
kerstin z5-6
03-01-2008, 01:59
klocktobak går bra att så i slutet av april -de växer fort allium och agapanthus -tar lång tid till blombara lökar och är strån " år ett studentnejlika är anuell
Eva 33c
03-01-2008, 10:54
För mig är studentnejlika detsamma som Lychnis chalcedonica - och den är perenn. Men det finns kanske andra arter som kallas studentnejlika också.
kerstin z5-6
03-01-2008, 13:30
Håller med .. jag var antigen trött eller tänkte på nån annan ,Lychnis chalcedonica är perenn  Där ser man hur bra det är med de vetenskapliga namnen
malin72
03-01-2008, 20:08
nu har jag uppdaterat med lite latinska namn som stog på påsarna men jag måste säga att jag tycker inte om när dom skriver endast "förkultiveras på våren" då är det lättare med andra fröpåsar där dom visar mera
malin72
10-01-2008, 22:09
så ja nu tror jag på sett så när att jag fått till inne och ute...nu är det lite mera när frågor,hoppas att jag har underlättat lite och frågorna står
malin72
11-01-2008, 16:18
ingen det viktigaste är nog när??? för hur jag än söker så får jag inte fram det så bra, vilka ska jag börja med nu ikväl????vilka ska vänta
Har du sått allt som ska ut? I så fall....luta dig tillbaka och ta det lugnt i några veckor till /Anki
malin72
11-01-2008, 16:44
Jag har kollat lite olika listor både på Aot ocn Tomclothier och de säger som följer: Myosotis alpestris, palustris, and sylvatica , Sow at 20ºC (68ºF), germ. in less than two wks thin cover, needs light Lychnis alpina, x arkwrightii, chalcedonica, coronaria, flos-cuculi, flos-jovis, x haageana, migueliana, viscaria, and yunnanensis, Sow at 20ºC (68ºF), germinates in less than two wks M. incana - Sommarlövkoja: Förkultiverade inomhus i slutet av mars-början på april för blom till midsommar. Så ca 1/2 cm djupt. 100 proc.groning med start efter 2 dagar! Tål en del frost, så har man möjlighet (ljust, svalt); borde man kunna starta med tidig förkultivering för att få tidiga blommare till utekrukorna! Självsått sig och blommade då på sensommaaren (z 3-4) M. jalapa Förkultivera inomhus i slutet av mars-början på april för blom juli/augusti. De stora fröerna ska sås ganska ytligt och grodde efter 1-2 veckor. Roten (morotslik); kan sparas svalt och mörkt. Det verkar inte vara någon "ko på isen" när det gäller dessa i alla fall Edit: Blågullen gror varmt och som bara sjutton men tar ingen skada av att vara ute. /Anki
Lady Hamilton
20-01-2008, 21:37
CITAT (*Humlan* @ 02-01-2008, 14:40)  Prästkrage "Crazy Daisy" sådde jag förrförra året i maj, när jag börjat få ut ettåringarna ur växthuset så jag fick plats med dom. Gror i rumstemperatur, inte alls besvärlig att så. Jag satte mina småplantor i en pallkrage med jord över vintern och satte dom sen på plats förra våren, blommade med förtjusande blommor. Ska du ha "färdiga plantor" och har gott om plats så kan du så dom i februari skulle jag tro. Jag är dock tveksam på om dom hinner blomma, kanske.... Jag sådde mina Crazy Daisy 9/3 2006 o de grodde den 13/3 Jag planterade ut i rabatten samma sommar och plantorna började blomma redan i Augusti Kan även tala om att hos mig är det en perenn och plantorna blir väldigt stora
malin72
20-01-2008, 21:49
*Humlan*
26-01-2008, 20:03
CITAT (Lady Hamilton @ 20-01-2008, 21:37)  Jag sådde mina Crazy Daisy 9/3 2006 o de grodde den 13/3 Jag planterade ut i rabatten samma sommar och plantorna började blomma redan i Augusti Kan även tala om att hos mig är det en perenn och plantorna blir väldigt stora Jo men visst är det en perenn, kanske var jag lite otydlig? Jag sådde min under sommaren när jag hade bättre plats i växthuset. När alla min aförodlade perenner åkt ut i sin akrukor och i rabatterna... Och japp, dom blir stora plantor fort!
Maria_z5
27-01-2008, 08:51
Ett litet avstick från odlingsråden, vad är det för såkalender du pratar om? År det en av papper eller en excelfil?? Vad många spännande fröer du hade, ska genast beställa Crazy Daisy  fast jag inte gillar prästkragar egentligen så vet jag exakt var de ska vara. /Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|