Jag råkade i forumet hitta "Sluta köpa torsk" som skrevs strax före jul och har begrundat en del över påståendet att Alaska Pollock (Theragra chalcogramma) skulle vara "farligt" p g av att den innehåller 190-205 mg kolesterol per 100 g ätlig del. Enligt en artikel skriven (år 2003) av en Kent Andersson på "Passagens" hemsida. Vem är denna person och vad har han för kvalifikationer? Och vilka intressen vill han tillgodose??? (Det där sista ska man alltid fråga sig!)
Sej innehåller cirka 69 mg kolesterol/100 g; torsk cirka 65 g kolesterol/100 g för att inte tala om ÄGG, detta av alla (?) varmt rekommenderade näringsmedel, vilket innehåller inte mindre än 415 mg kolesterol per 100 gram.
(Ett ägg på 60 gram innehåller alltså 250 mg kolesterol). Jag har aldrig hört någon varna för att äta ägg! Varför, kan man fråga sig.
Jo, alla som vet något om detta har väl klart för sig att själva kolesterolet i maten vi äter betyder mycket lite för blodets kolesterolinnehåll. Däremot själva fettsammansättningen som sådan av mättat-omättat fett - intaget av mättade fettsyror ökar kolesterolhalten i vårt blod. Det verkar ha gått Kent Andersson helt förbi.
Jag har inte köpt torsk på flera år. Alaska Pollock som är besläktad med torsken är en utmärkt ersättning för denna, tycker jag. Även om den inte skulle vara så bra som den faktiskt är, så skulle jag inte köpa torsk i alla fall - mina eventuella personliga önskemål skulle faktiskt få stå tillbaka när det gäller dessa globala problem.
En annan sak att begrunda (då många tycker att en lösning på många matproblem är att bli vegetarian) är hur mycket kött och fisk som våra husdjur (hundar och katter) konsumerar...
Kolla alla burkarna i livsmedelsaffärernas hyllor. Det går ju inte att göra de små godingarna till vegetarianer heller!