Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad händer med min Cycas revoluta (kottepalm)
          emil
          Inlägg 31-12-2007, 01:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 13 421

Hej !

Jag har haft min cycas revoluta i ca 5år nu ?!
          Plötsligt för ca 1 månad sen började det att växa ut en grej och har bara fortsatt sedan dess.
          Vad är det egentligen som är på gång? Hur sköter jag den bäst när den är i detta "tillståndet" ?

Mvh / Emil

Bifogad fil  pict2173pj7.jpg ( 416.17k ) Antal nedladdningar: 125

Bifogad fil  pict2178ur2.jpg ( 431.25k ) Antal nedladdningar: 104

Redigerat av emil: 31-12-2007, 01:18

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lady Hamilton
          Inlägg 31-12-2007, 14:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Du har haft din planta i 5 år, då bör du vet hur det ser ut när nya blad bildas. Och en så pass långt borde inte inte ett blad hinna växa bara på 1 mån, har något ändrats i din plantas ljus förhållande? g.gif i så fall kan det vara ett nytt blad, men jag är inte helt säker att det är det. I vilket fall kommer det att bli spännande att se vad det resulterar i yes.gif

Jag har också en Cykas Revoluta men har den aldrig ute "Cycas" är en väldigt långsam växande växt. Nya blad kan ta upp till 2 år på sig att nybildas och mina får ca 2-3 nya blad varje år men så har jag den väldigt ljust placerad också.

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-12-2007, 16:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Lady Hamilton @ 31-12-2007, 14:20) *
          Du har haft din planta i 5 år, då bör du vet hur det ser ut när nya blad bildas. Och en så pass långt borde inte inte ett blad hinna växa bara på 1 mån, har något ändrats i din plantas ljus förhållande? g.gif i så fall kan det vara ett nytt blad, men jag är inte helt säker att det är det. I vilket fall kommer det att bli spännande att se vad det resulterar i yes.gif

Jag har också en Cykas Revoluta men har den aldrig ute "Cycas" är en väldigt långsam växande växt. Nya blad kan ta upp till 2 år på sig att nybildas och mina får ca 2-3 nya blad varje år men så har jag den väldigt ljust placerad också.

det ÄR ETT nytt blad , annars är det allvarligt fel på den . för den bildar inte kottar/blommor hos oss .

prova sätt den ute den mor toppen av det . det är där dom trivs bäst . om man bara undviker frost . som jag skrev innan så får mina nya blad varje sommar och då en sådär 5-10 nya . vem orka vänta 1-2år på att den ska bilda 1-4 blad .

så det Emils lider av är ljusbrist och eller för mycket näring och vatten . kanske båda sakerna vilket ger väldigt långa långa långa blad .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 16:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon