Om jag startade från noll som du skulle jag - först gjort en lista på det jag vill kunna göra i trädgården (ställa cyklar, uteverkstad, lagringsplats, komposter, sittplats, fruktplock, odling, utsikt, fotbollslek etc) - sedan funderat ut vilka av dessa som behövde sina enskilda "rum" och avgräsningar av olika slag - placerat ut dessa och samtidigt gått omkring på platsen för att se vilka kommunikationerna i trädgården skulle vara, dvs hur man skulle vilja gå från vägen/garaget till ena och andra stället, från huyset till komposten, från sittplats till.... etc
Det första jag skulle gjort praktiskt är att anlägga stigarna och plantera träden. När man har dessa fungerar de som ryggrad för mycket annat, och dessutom tar de tid att göra och att växa upp.
Zon, väderstreck och vilka funktioner man vill att trädgården ska ha ger grundförutsättningarna för att man ska fantisera vidare.
Personligen skulle jag inte sått ett enda grässtrå om jag fick börja från början. Det finns andra material som är bra för slitagelek som kräver mycket mindre jobb, passar bättre med träd och som inte sprider sig in i rabatterna.
--------------------
|