Hoppas du har njutit av nyåret när din julafton blev så tråkig. Du har helt rätt om era vänner så ska det inte gå till. Kan vara så att utrymmet blev lite för lite inomhus också när ni var så många personer och hundar. Kanske kände sig trängda och så även den nya valpen kan vara orsaken. Testa en annan gång när ni kan vara ute så får ni besluta sedan om ni ska stanna hemma nästa jul.
Kapar din tråd lite, hoppas det inte gör något, är ju ungefär samma ämne.
Jag var hos dottern igår eftermiddag och deras collie Rocky var omöjlig mot min Nemo skulle bara rida på honom. Fanns en tik i grannskapet som löpte om det nu orsakade detta eller om han bara ville dominera. Matte sa till men det hjälpte inte, Nemo sökte skydd i början hos mig men till slut så nafsade han ifrån men morrade inte. Min dotter ville att Nemo skulle säga ifrån för Rocky har inte fått något mothugg tidigare och hon ville att han skulle lära sig från både Nemo och dom. Därefter tittade han på mig om jag skulle bli arg för under förmiddagen när vi var på promenad mötte vi grannens hund och då gjorde han så utan anledning nafsade till och visade tänder och det tolererade inte jag utan sa till.
Hur ska man lära hunden när det är fel och när det är befogat att han får säga ifrån? Ska man göra som jag gjorde säga ifrån när det behövs och låtsas som inget när det är befogat, förstår de det?
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|