Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosbuskar, i häckformat
          Ljusgröna fingra...
          Inlägg 28-12-2007, 12:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 11 313

Hej alla rosveteraner!

Jag är nybörjare, så jag ber om tålamod rolleyes.gif

Flyttade in i ett gult hus anno 1909 nu i höstas i zon 3. Hann gräva ner 2 st New Dawn, en "samba" eller annat dansinpererat namn, den är tvåfärgad i alla fall.

I vår tänkte jag ge mig på att riva bort buskarna som gränsar ut mot trottoaren, vet inte vad de heter men det är små gula blommor på den och används flitigt vid parker och kommunala lekparker, dagis osv.

Jag vill ha rosor där, har sökt efter en rosablommande, gärna att den blommar om med ett tätt lövverk, så den ser fin ut när det inte blommar helst också att den är lite motståndskraftig mot diverse småkryp. Men det finns så otroligt mycket att välja på och jag blir alldeles slut i knoppen!

Har ni några bra och rediga tips? Hade även tänkt att bygga upp en spalje över grinden, så där skulle New Dawn även funka..

Med önskan om ett fortsatt trevligt år, av det som är kvar

--------------------
          Döda inte dina drömmar, det är så många andra som vill det

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ljusgröna fingra...
          Inlägg 01-01-2008, 15:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 11 313

Hej alla!

Tack för era synpunkter och tips.

Så här har jag tänkt, lite som noranettan var inne på. Att eftersom huset är från 1909, det är gult med vita knutar, så skulle det bli jättefint med rosa rosor, gärna i lite "gammaldagsigt" stuk.

Har beställt Comte de Chambord (år 1860) som har stora rosa blommor med liite drag åt lila (inbillar mig att det blir en fylligare färg då)blir ca 90cm hög, och närmast grinden där jag ska bygga en spalje har jag beställt Alchymist som är en klängros med blommor i gul-rosa-orange blommor. Den blommar bara i juli, så jag är lite osäker på om jag ska ha den där..Sen om allt hamnar där är en annan fråga..

--------------------
          Döda inte dina drömmar, det är så många andra som vill det

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 01:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon