Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hej ni som skyddar och zonknäcker, När börjar ni svepa in era ömtåliga?
          kompostjord
          Inlägg 25-11-2007, 11:06
          Länk hit: #1

Gäster

Hej
          Jag undrar när ni brukar svepa in era ömtåliga växter i allehanda skydd?

Jag har det mest känsliga i en kallbänk för att undvika den mesta höstblötan

Täcker Agapanthusen runt den 2a-3e advent.

Har haft små "Indian tipis" av slanor runt känsligare träd, dessa fick en filt eller matta runt sig runt Nyår då det brukar bli nån riktig köldknäpp

Jag resonerar som så här.
          Låt växterna få känna på att nu är det vinter, så att de mognar ordentligt.
          Täck för den värsta snålblåsten och plötsliga soldagar med dragit Indian tipi.
          Nu är jag ingen palm eller olivodlare ,det skulle vara kul att höra hur ni resonerar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          zatoichi
          Inlägg 01-01-2008, 16:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 12 579

hej, det där var intressant för en novis, kör du med gravljus och värmeljus mm också? it makes sense, iofs. men när är det värt att skydda med t ex gravljus (såg till min glädje att det finns sådana med 7 dagars brinntid...). Vilka växter och hur placerar man mm? Tänkte på detta med värmealstring då jag placerade en sjudagars på pappas grav igår...kan växter ta skada av dylik uppvärmning också?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-01-2008, 16:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (zatoichi @ 01-01-2008, 16:16) *
          hej, det där var intressant för en novis, kör du med gravljus och värmeljus mm också? it makes sense, iofs. men när är det värt att skydda med t ex gravljus (såg till min glädje att det finns sådana med 7 dagars brinntid...). Vilka växter och hur placerar man mm? Tänkte på detta med värmealstring då jag placerade en sjudagars på pappas grav igår...kan växter ta skada av dylik uppvärmning också?

ja växter kan ta skada av alltför fuktig och varm luft under vintern om du har dom ute . när väl sen kylan drar ingång tar dom skada av låg temp om det blivit vår för dom .

du ska ju hålla växterna levande men ner kylda och sovande tills dom kan börja växa utan risk . att tillföra vårvärme är alltså inte bra under vintern eller då frost än hotar . så därför är värmeljus lite på gränsen för att det blir för varmt i milt väder . plus för mycket fukt om växten på vintern är skadligt .

men vi säger väderkvarnspalm eller oliv eller fikon . en enkel växt som tål en del .

så bankar jag ner trä ribbor (3-4) i jorden , och när frosten börjar komma så virar jag in växten i grön vinterväv . men i början har jag söder och västsidan(blåser det kommer det från väst,så skydda från blåst) öppna så fukt kan komma igen plus att den får känna på mildväder om så händer . plus skydda den från kyla från norr och öst . sedan när det blir kallt dvs neråt -10c . så virar jag om träribborna , där duken slutar så lägger du dom omlott (den ska vara mot söder,för ev öppningar i springan ska vara mot söder och inte vid norr där ev kall luft kan sippra in) . blir det under -20c -25c eller ordentligt kallt så sätter jag värmeljus som tillför värme . sen plus alla snö över växten som bara går . om värmeljus ger nåt extra skydd vet jag inte men det har funkat för mig .

sen frigolit och leca ( bland annat oliv och dadelplam får detta skydd ) , så sätter jag över en låda med frigolit(med lock) som jag på botten har skurit veck en fyrkant (gjort ett nytt lock) sen fyll det med leca (tar du bara halvävg eller har stor låda kan du även ha värmeljuse här) , men efter jag fyllt med leca så tar jag original locket och lägger över hålet plus en sten på slutet . sen det locket jag själv skar veck lägger jag över min känsliga agapanthus . denna lådan skyddar mot regn och vindar ev akn det bli fuktig men då bara vädra .

jag tillför aldrig någon extra värme mer än värmeljus . alltså inga slingor eller belysning . kräver dom mer värme än värmeljus då har jag dom i kruka och har inne om vintern .

kan tillägga att alla mina växter står oskyddat nu , utom min dadelplam och kanariedadel som jag har get frigolit och leca skydd , detta skydd har jag permanent på hela vintern från första frost natt till sista hårda frost .

Redigerat av flaxss: 01-01-2008, 16:41

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 09:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon