Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Luftfuktighet & "växtlampa", Två frågor
          pisanggoreng
          Inlägg 15-12-2007, 12:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Hej,

(1) Undrar lite över den ideala luftfuktighetsnivån i övervintringsutrymme, typ växthus/orangeri, med en temperatur på 5-10 grader.

Följdfrågan blir om det finns några bra metoder för att försöka sänka luftfuktigheten...

(2) Någon som testat den här eller liknande så kallade "växtlampor": http://www.ebboflod.se/es/product/product....roductid=212213 Alla åsikter och tankar välkomnas.

Tack på förhand,

A

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tosan
          Inlägg 29-12-2007, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Det enda jag kan tänka mig är en luftavfuktare. Den drar ju dessutom runt luften en del åxå. Nackdelen är väl att den kanske höjer temperaturen med nån grad, men det kan det kanske va värt?

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 01-01-2008, 19:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

CITAT (Tosan @ 29-12-2007, 16:04) *
          Det enda jag kan tänka mig är en luftavfuktare. Den drar ju dessutom runt luften en del åxå. Nackdelen är väl att den kanske höjer temperaturen med nån grad, men det kan det kanske va värt?

Ja, jag har faktiskt provat det. Jag har läst här någon gång för länge sedan om någon som testat just detta med bra resultat, men det gick inget vidare för mig. Nu har dock uteklimatet blivit lite kallare och torrare och det har haft god inverkan på klimatet inne i växthuset. Det är mest pelargonerna det går lite illa för...

CITAT (freddie)
          Jag har två sådana till mina citrusväxter. De blir 80-90 grader varma så de lär sänka luftfuktigheten runtomkring plantan. Utan att vara extremt varm. Den kan placeras 4-5 cm från plantorna utan problem. // Jag är hittils mycket nöjd med produkten och kan rekommendera den!

Det var ju kul att höra att någon har erfarenheter av lampan, och positiva sådana dessutom. Jag har inte beställt någon än, men ligger lite i startgroparna.

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 18:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon