CITAT (Ralf @ 02-01-2008, 13:13)

Säker??
Varför det??
KRAV har i sina regler att djuren ska bedövas innan de slaktas, och det gäller även utländskt KRAV-märkt kött. (Jag har dock inte sett sådant i butiker)
Det är en smula dubbelmoral av Sverige att tillåta import av livsmedel som producerats på ett sätt som är förbjudet att göra här, men det skulle nog bli ohållbart att ställa samma krav på importerade varor som på svenska. Hur skulle det bli med all frukt och kläder, där barnarbetare är inblandade? Eller där inte svenska arbetsskyddsregler följts? Skulle bli tvärstopp och den folkliga förankringen för sådant importstopp skulle saknas. (Däremot kan vi enskilt göra val, Rättvisemärkt exempelvis)
Så jag är för fortsatt import av halal-kött, eftersom vi inte kan stifta lagar åt andra länder. Däremot är jag mot halal-slakt i Sverige, och tycker att Coops medlemmar kan driva frågan om de vill. Coop är ju faktiskt medlemsägt, och Coop har tidigare tagit beslut om att sluta sälja saker medlemmarna uppfattar som omoraliska i livsmedelsbutiker, exempelvis porrtidningar.
(Talar i inlägget om 'riktig' halal-slakt, jag kan inte se hur de svenska 'varianterna' kan anses riktiga)
Tidningsartikel om halal-slakt, som inte är riktigt halal tydligen.
http://sydsvenskan.se/malmo/article254852.ece
Redigerat av Pirum: 02-01-2008, 15:03