Det där med långa ljusa skott behöver inte betyda varken att det är vinteskott eller att dom är svagare.. Åtminstode min skjuter såna skott ibland , och dom blir fina sen. Vid ett tillfälle råddes jag att klippa av dom för att dom trodde att det var vattenskott, just för att dom såg ljusa ut plus långa och helt spikraka...som tur var klippte jag dom inte, för där har jag fått jättefina frukter..
Jag tog inte in min dom kallaste nätterna, och frukten jag hade kvar på den blev lite halvskrynklig och gul alldeles för fort, och ändå hade vi bara 4+. Normalt tror jag att dom anpassar sig vid klimatet dom står i, och om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.
Nu har ni ju inte mycket att välja på, så jag menar naturligtvis att OM man har möjlighet att inte byta miljö, så är det det bästa.
Jag tycker att dom ser fina ut båda två, men som jag ser det , så tycker jag nog att den högra ser lite friskare ut i färgen, men man vet ju inte om båda hade fått exakt samma behandling om dom ändå inte hade sett olika ut, för det är ju vanligare att 2 växter även om dom är syskon ser lite olika ut.. Dom kommer säkert att bli jättefina nu på våren