Fikon ??? Nää, bara calamondiner, för jag har inga fikon...ännu
Flaxss, jag tror nog att det kan vara vilotemp ibland, men det händer så mycket konstigt på min terrass i år ..men bäst vi håller oss till Calamondinerna
jag skrev ju
" om man inte behöver flytta dom. så mår dom nog bäst.
Nu har ni ju inte mycket att välja på, så jag menar naturligtvis att OM man har möjlighet att inte byta miljö, så är det det bästa"
Jag skrev den lilla grejen eftersom jag vet att det är annorlunda för er på vintern, ja på somrarna också, för då har jag ju alldeles för varmt för att växterna ska trivas riktigt..Men du ska inte tro att jag är så där väldigt lugn i år, för med en natt-temp på runt +4 , men med regn och iskall blåst, så är det ju kanske inte ett bra "viloklimat" för alla som behöver ha en vintervila, och det är därför jag är ovanligt orolig i år för vissa av växterna.
Freddie, bara en liten parentes..( 2 av hibiskusarna tex. har fått köldskador, för det känner jag igen från ett annat år då jag var tvungen att klippa ner dom jättemycket och hade tur, men jag ska kanske hellre öppna en ny tråd där jag berättar om mina konstigheter..Faktum är att i mitt spanska forum är min terrass berömd för sina underligheter

)
Så, nu tillbaka till ditt experiment..Jag tror att generna kan ha inflytande, och att mina kanske har i sina gener att de kan vara ute jämt, och kan ta bryska tempförändringar ( till en viss gräns) men att dina däremot har i sina gener ett behov av att ha en jämnare temperatur året runt, utan chocker...
Det ska bli inressant att se hur det går för dom, speciellt nu på vårkanten, för snart har vi vår igen