CITAT (Pirum @ 04-01-2008, 14:43)

Det hela beror nog på hur sällskapets kunskaper, och självförtroende, i det främmande språket är. Jag har liknande erfarenhet, hade med mig en engelsk kompis och träffade några svenska kompisar, kompisar som läste på universitetet och (i mina ögon och öron) självklart lika gärna kunde föra en allmän konversation på engelska som på svenska. Men, så var icke fallet - det blev allt mer svenska som pratades, något jag tycker var något ohyfsat mot min engelska kompis. Fast kanske borde jag frågat först om det var ok att vi alla snackade engelska, alternativt att jag lämnade min engelska kompis hemma...
I ett litet sällskap tycker jag för övrigt att det är bäst att snacka ett språk som alla närvarande förstår. I de flesta sammanhang i Sverige är det förmodligen svenska, men i vissa sammanhang kan andra språk säkert vara bättre.
jag har det där dilemmat. jag vet att jag skulle klara att småprata lite på engelska. men det låser sig! folk kan komma fram till mig på stan o fråga om vägen på engelska eller var busstationen ligger och när jag öppnar munnen för att prata så rinner det ut svenska.
skulle jag hamna i en sådan situation att umgås tätt på en liten middag skulle det dröja bra länge innan min hjärna börjat koppla över till engelska. även om jag nog väldigt gärna vill få med de som inte förstår svenska i gemenskapen.
bara man inte viskar tittar o skrattar åt någon som inte förstår språket så är det väl inte så hemskt illa ändå?