Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ny språkfråga - el snarare hyfsfråga
          caprifol
          Inlägg 04-01-2008, 14:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Jag tror att en liknande fråga varit uppe för något år sedan, men kommer inte ihåg när - och förresten ska vi ju kanske inte rota i gamla arkiv. Skulle dock gärna vilja ha lite synpunkter på en fråga, som just nu blev lite "akut" för mig:

För några veckor sedan fick vi ett kort besök av ett par av våra allra äldsta och närmaste vänner från England. I samma veva ringde ett par svenska vänner och ville att vi skulle ses. De tillhör inte den allra närmaste vänkretsen, men vi har alltid trevligt när vi träffas och spontant föreslog jag att de skulle komma till oss i stället. Att A & B från England inte skulle misstycka visste jag. För säkerhets skull talade jag om att As och B.s svenska kunskaper inskränker sig till "hej", "skål" och "tack" och att språket för kvällen givetvis var engelska. Inga problem enl min svenska väninna, som genom sitt jobb behärskade engelska så gott som flytande (egen utsago).

Tyvärr visade det sig att våra svenska vänner inte alls brydde sig om att prata engelska, förutom när A och B vände sig direkt till dem. De pratade svenska sinsemellan, och (vad värre var, tycker jag) även med min man och mig. Vi försökte taktfullt och smidigt "baka in" och översätta deras kommentarer utan att direkt säga "Hon sa´nu att.." men visst kan det hända att vi gjorde några direkta översättningar också.

Nåja, det blev en rätt trevlig kväll men nu ringde min svenska väninna och tackade för senast. Det kom då fram att hon känt sig tillrättavisad och faktiskt förödmjukad när vi översatt henne då hon riktade sig till oss! Hon tyckte det var onaturligt att prata engelska med gamla svenska vänner, och det kröp fram att det t o m var oartigt av oss att prata ett främmande språk med dem. Var det det? Vad tycker ni?
          caprifol

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cacki
          Inlägg 04-01-2008, 14:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jag tycker att det var oartigt att prata svenska, särskilt med tanke på att du förklarat att era engelska vänner inte kunde någon svenska och att det var engelska som gällde.
          Ännu mer oartigt att dessutom kritisera er i efterhand. Tycker att de borde tackat nej till inbjudan istället om det inte passade dem att tala engelska.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

Inlägg i den här tråden
          caprifol   Ny språkfråga - el snarare hyfsfråga   04-01-2008, 14:37
          Gossen Ruda   Det var väl snarare oartigt att INTE prata engelsk...   04-01-2008, 14:41
          Pirum   a Nåja, det blev en rätt trevlig kväll men nu ring...   04-01-2008, 14:43
          anna_rispan   Det hela beror nog på hur sällskapets kunskaper, o...   04-01-2008, 14:48
          Tobe3   Då de redan från början var införstådda med att de...   04-01-2008, 14:53
          Betty   Jag tycker att det var din väninna som var oförskä...   04-01-2008, 15:01
          skogstroll   Tycker också det var oartigt av de svenska vännern...   04-01-2008, 15:40
          Gillan   Jag tycker inte att det var ni som var oartiga, de...   04-01-2008, 15:48
          caprifol   Tack för alla svar! Tänk vad bra det är att sk...   04-01-2008, 16:13
          Magdis   Min åsikt är att det är oartigast att prata ett sp...   04-01-2008, 16:42
          skogstroll   Problemet ligger säkert mest i att folk är lite os...   04-01-2008, 16:45
          Bookhousegirl   Det är väl en självklarhet att man pratar ett språ...   04-01-2008, 19:25
          Wilmer   Kan bara hålla med föregående skrivare. Du har ing...   04-01-2008, 20:06
          *Ulrica*   *ryyys* usch vilken situation... själv hade jag fa...   04-01-2008, 21:14
          Netha   Herreje! Hade hon mage att komma med kritik .....   04-01-2008, 21:45
          Kakaduan   Du har ingenting att skämmas för! Du har gjort...   07-01-2008, 13:46
          caprifol   Vill bara säga: tack för alla svar! Vad skönt ...   08-01-2008, 19:35
          ingrid fuxwall   Instämmer med de andra och säger att du har inget ...   08-01-2008, 20:33
          Ewa L   Har varit utsatt för detta med språkbarriärer mång...   08-01-2008, 20:57
          freddie   Det var din svenska vännina som gjorde fel, jag hå...   08-01-2008, 21:09

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 02:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon