Hej Lena,
detdär med att planera trädgården ser nog väldigt olika ut . En del gillar mer den teoretiska planerigen, dvs man skissar upp tänkta rabatter på papper och genomför det utifrån ritningarna.
Jag har aldrig gjort så. Jag sätter mig ner i trädgården och låter fantasin flöda, försöker se vad som är möjligt. Ibland fungerar det, ibland inte. Försöker undvika allt som ger ett stelt intryck såsom raka gångar och kanter.
Själv började jag med att plantera gammaldags perenner, de är lätta att lyckas med och dessutom vackra. Så småningom kan man övergå till lite svårare växter som kräver lite mer av odlaren.
Bra att välja ett parti åt gången som man gör klart, det är så lätt att påbörja alltför många projekt i början.
Jag gillar också rumsindelning i trädgården, ger liv och spänning åt det hela.
Detdär med att köpa växter oplanerat har nog alla varit med om. "Vill ha" känslan infinner sig snabbt ibland. Numera försöker jag göra i ordning nya rabatter på höst/vinter för att ha färdiga rabatter på våren när habegäret slår till. Lättare att planera då...
Oavsett hur du väljer att planera så kommer den stunden när du inte är nöjd med vad du tidigare gjort - då får man göra om det. En del av tjusningen med trädgård, den får aldrig bli klar.
|