Där jag odlar har jag olika land, och det är säkert ganska olika jord i dem eftersom de blivit behandlade olika och är olika gamla. Men alla grönsaker verkar klara sig bra, visst gillar rotfrukter att ha det lite sandigt, de blir extra fina då, men de funkar nästan på alla jordar, är min erfarenhet. Jag tycker man får pröva sig fram, själv la jag på lite mer mylla och sand i ett land som var nytt - eftersom det inte växte lika bra där som i de andra. Man får prova, men det mesta brukar funka (men jag odlar då bara sådant som inte behöver förgro: dill, persilja, rotsaker, ärter, bönor, potatis, sallader, mangold).
Jag brukar lägga på fiberduk när jag har sått, och sedan låta den ligga på tills det är dags att börja täckodla (dvs när allt kommit upp ordentligt). Fiberduken gör att det blir varmare, och då går det snabbare. Ingenting som hindrar att fortsätta ha duken kvar, men man får klippa till dem i rejäla bitar då, så att man kan rulla fram mer duk allteftersom det växer. Kål kommer jag att täckodla hela säsongen nästa gång, eftersom kållarverna käkade upp alltihop i somras!
Mvh Eklo (PS. En till bra bok är Åke Truedssons Grönsakslandet - kul att ha många böcker i ämnet, tycker i alla fall jag. Och roliga böcker om jordar och komposter finns av Kratschmer och Plöninge, t ex)
|