Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växthusplaner, Ska sätta upp ett i vår så fort snön försvinner
          Thalassa
          Inlägg 06-01-2008, 18:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 546
          Medlem nr: 7 606

Nu har jag läst i det här forumet i dagar, 48 sidor med trådar och jag har ägnat massor av timmar åt dem men är ”bara” halvvägs. Känns som om jag börjar känna vissa av er som skriver vid det här laget, har full koll på hur vissa av er har det i sina trädgårdar efter att ha kollat i album etc.

Anledningen till att jag hänger här är att jag drömt om växthus i flera år, och i höstas så införskaffade jag ett. Visserligen det minsta på marknaden, 5 kvm, men det var vad plånboken tillät med tanke på att jag är student. Jag är egentligen väldigt tacksam bara över att jag har råd att bo i hus med trädgård.

Men trots att det är litet så är lyckan total, och i vår ska det upp. Nu ligger det fortfarande i sin förpackning och jag bara längtar. Så jag hänger här så länge och letar inspiration, och det har jag fått i massor!

Mina tankar just nu är:

Eftersom huset är det minsta som finns på marknaden är takhöjden av yttersta vikt. Så huset måste stå på en relativt hög murad mur. Minst en halvmeter måste huset höjas för att man skall kunna använda takhöjden ända ut i kanterna. För att få det snyggt och passande krävs givetvis planering. Samma färg eller matchande färg på grunden som på profilerna är nog ett måste. Och integrerade odlingsbänkar utanför i samband med liten uteplats.

För givetvis måste profilerna målas! Vanliga aluminiumprofiler känns inte så lyxigt. Funderar också på övriga utsmyckningar som takprydnader etc. för att uppnå en gammaldags stil.

Golvet inne i växthuset skall i alla fall vara små grå/beiga plattor, samma som vi använt tidigare på andra ställen i trädgården. Det känns viktigt med ett helt golv. Odlingar direkt i marken får ske utanför.

Sedan är det det här med markarbete. En yta på 10 kvadratmeter som grävs ur, fylls med grus, markduk och plattor känns lagom. Sedan blir det väl till att mura med lecablock eller tegelstenar, jag har inte bestämt mig för vilka ännu. Tegel är förmodligen snyggast men kräver lite mer jobb. Man kanske kan varva? Leca underst och tegel över?

När det gäller placeringen så har jag blivit upplyst om, efter att ha läst här, att det inte är någon bra idé att ställa ett litet växthus på en plats som har direkt solljus hela dagen. Därför blir det något ställe där det är sol förmiddag och eftermiddag men kanske lite skugga mitt på dagen. Om det går att hitta något sådant ställe.

Vad tror ni med lite mer erfarenhet om mina idéer?

Jag har ritat en skiss på datorn över hur jag vill ha det. Klistrar in den nedan. Givetvis kommer det att behövas en trappa upp, men det orkade jag inte rita någon.

Återkommer med bilder när bygget sätter fart.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  skiss.gif ( 43.06k ) Antal nedladdningar: 50

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Marina i Hällekis
          Inlägg 07-01-2008, 13:24
          Länk hit: #2

Gäster

CITAT (Thalassa @ 06-01-2008, 18:56) *
          Jag har ritat en skiss på datorn över hur jag vill ha det. Klistrar in den nedan. Givetvis kommer det att behövas en trappa upp, men det orkade jag inte rita någon.

Återkommer med bilder när bygget sätter fart.

Vi har växthus på en högre sockel, som min sambo gjöt i ett stycke, han flyttade sedan ner dörrprofilerna och skaffade en extra "fönsterruta", så att vi slapp ha en trappa, det kan bli lite bökigt.
          Vi har också lagt plattor som golv och under dem en värmekabel. Vi värmer inte upp det året runt, men det gör att vi kan använda det tidigare/längre vår och höst.
          [attachment=11370:växthuset_2001.JPG]
          Utanför la vi ut en markduk och grus, runtom är det häckar, så man kan ställa ut växter för avhärdning ganska skyddat.
          [attachment=11371:Vy_över_...s_030705.JPG]
          Bakom växthuset har vi komposter. Varmkomposten låter vi ligga och efterkomposteras i växthuset på vintern och det alstrar så pass värme att vi kan ha lite grönsaker på vintern t ex asiatisk sallad och rädisor.

Lycka till!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Thalassa   Växthusplaner   06-01-2008, 18:56
          frugb   Ser jättefint ut! Verkligen! Jag förstår d...   07-01-2008, 12:05
          MariaS   ... När det gäller placeringen så har jag blivit u...   07-01-2008, 12:13
          Thalassa   När jag gick utbildningen, fick vi lära oss att ma...   07-01-2008, 12:22
          Thalassa   Låter jättemysigt att använda växthuset på vintern...   07-01-2008, 12:16
          skogstroll   Det var en tjusig skiss. Jag köpte också ett 5kvm ...   07-01-2008, 12:25
          Thalassa   Det var en tjusig skiss. Jag köpte också ett 5kvm ...   07-01-2008, 12:28
          skogstroll   Min första sommar med växthus var häftig. Tomatern...   07-01-2008, 12:37
          Thalassa   Det ska bli så kul att komma igång. När du skriver...   07-01-2008, 12:42
          skogstroll   Kamelian ska klara av kyla ganska bra och fikonet ...   07-01-2008, 12:48
          Thalassa   Hur som helst så kan jag knappt vänta på att börja...   07-01-2008, 13:57
          Lena i Torslanda   Ett ouppvärmt oisolerat växthus har samma temperat...   07-01-2008, 12:55
          Bettis   Jag blir så sugen på att skaffa växthus när jag lä...   07-01-2008, 12:58
          Lena i Torslanda   Det är inte enklare med ett litet växthus - snarar...   07-01-2008, 13:02
          Bettis   OK tack för svaret, det är nog som du säger det bl...   07-01-2008, 13:15
          Marina i Hällekis   Jag har ritat en skiss på datorn över hur jag vill...   07-01-2008, 13:24
          rosita   Bakom växthuset har vi komposter. Varmkomposten l...   07-01-2008, 14:14
          Bettis   Prydnader för att ändra stilen. Hur har du tänkt d...   07-01-2008, 14:37
          Thalassa   Prydnader för att ändra stilen. Hur har du tänkt d...   07-01-2008, 14:52
          Marina i Hällekis   Utan kompost håller mitt växthuset ca 6 -8 grader ...   07-01-2008, 14:37
          Digger   Nu har jag läst i det här forumet i dagar, 48 sido...   07-01-2008, 20:32
          Stevick   Angående värmekomposten, hur gör du där? hur funge...   15-01-2008, 16:10
          Thalassa   Tänkte att jag skulle berätta hur det gick med pro...   30-06-2008, 19:08
          Jenny1972   Det blev ju jättefint trots att ni inte gjorde som...   06-07-2008, 16:18
          Jenny1972   Det blev ju jättefint trots att ni inte gjorde som...   06-07-2008, 16:21

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 18:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon