Det här med en "ny" trädgård kan vara knepigt

. Vi flyttade till trädgård 2001, och det är först de sista två åren som jag verkligen har vetat vad jag vill göra av det hela. Som utgångspunkt hade jag en gräsöken med ett träd i varje hörn, och riktigt höga häckar. Dessutom är trädgården pytteliten, så om sommaren blir det en stekande varm lite gryta...
Mitt främsta råd är att utgå från sina egna förutsättningar och undersöka vad man har för behov. Jag är allergisk mot gräs och en mängd frukt, så gräsmattan skall till största delen bort, och vi fällde de två gamla fruktträden (de var ett sjukt körsbärsträd och ett gammalt plommonträd som började krokna, så det var ändå på tiden) och har planterat två lönnar istället. Skugga är också något som jag vill ha, och därför har vi smällt upp en paviljong med tygtak att sitta under. Träden kommer ju tillslut att göra sitt till när de växt till sig. Allt för att passa mina behov, och hur mycket jag orkar med.
Min trädgård kommer att bli asieninspirerad, så jag väljer plantor och buskar därefter, liksom stilen på det hela, och om tio år kommer det säkert att vara jättefint

.