Cilla:
Jag var ute igår, KANONVÄDER för gamla björnar att klättra i gamla äppelträd (Så det gör inget att jag inte ligger i idet- jag har ändå inget ID-kort) och plockade ris. Nu, efter dina påpekande, såg jag TYDLIGT skillnad på riset. "Årsringen" syns ju hur tydligt som helst.
Ja inte blev det några 4cm kvistar, int...... tjockaste var väl som ett lillfinger på en 12årig flicka...
De är nu invirade i blött tidningspapper och jag har FÖSÖKT att gräva ner dem.... men jag tror inte att du anser att 15cm ner är detsamma som att jag har grävt ner dem...???? Tjälen gör att jag inte kommer längre...
Å andra sidan kupade jag över 20cm jord över dem...
Du får la tala om för mig om en stor björn med mycket liten hjärna skall ge sig ut ur idet och plocka in dem i köla-skåpet istället.
Behöver jag förbereda "moderträden" på något sätt?? Detta med ympning verkar roligt och även om just detta träds ingrepp är för att försöka få den att överleva, pga dess "orginalitet" och goda egenskaper.
Jag har i trädgården 6 andra olika sorter (inte alla artbestämda men jag tror det var Tilchy, Whelthy, Gravenstein , Cox Orange och 2 gamla fulingar av tveksam härkomst.) samt 2 träd som står utanför tomten, men enär jag inte har någon granne närmre än 1km "disponerar " jag dessa.
Mycket blev det nu!!! Och ockuperat en annans tråd har jag (FÖRLÅT MIG!!!

) (kanske skall jag flytta över till en egen tråd??)
TACK ALLA som stöttar mina klumpiga försök
och en BAMSEKRAM till Cilla!!