CITAT (Kakaduan @ 09-01-2008, 10:27)

Får jag fråga om det har förekommit elhalsband (om det nu är sant) i något av de program som sänts i svensk TV? Jag tror jag har sett de flesta avsnitten men har inte sett varken elhalsband eller stackel, utan bara hans "vanliga" metod med kroppspråk. Varför be TV4 sluta sända serien om de bara visar det som faktiskt är bra och som fungerar?
Svar ja, det har gått i svensk TV och jag har sett det också.
Jag försår att inte alla människor har förmåga att "läsa" hundar, det är inget konstigt med det. Vi har olika intressen och kunskaper.
Men att han använder elhalsband på den aktuella hunden är inte nån som helst tvekan om.
Eftersom det är förbjudet i Sverige, så är det tveksamt om det ska sändas.
Visst kan TV4 fortsätta sända programmen, men dom kanske ska granskas kritiskt innan dom går ut i etern nu när det är känt.
Precis som du säger så har även CM en del tänkvärda ideér om hur man kan fostra besvärliga hundar.
Men har man dålig kunskap själv så är det inte helt lätt att sålla agnarna från vetet.
Att elhalsband är psykisk tortyr för en hund råder det heller ingen tvekan om dessvärre.
Jag har också själv träffat en hund som blivit utsatt för det när hans ägare skulle "korrigera felbeteenden".
Han har definitivt tagit skada av det och är ängslig, rädd, krypig o.s.v. vilket han definitivt inte var innan.
Mår psykiskt dåligt med andra ord
Redigerat av AnitaO: 09-01-2008, 10:52