CITAT (Gunilla T @ 09-01-2008, 11:14)

Personligen tycker jag man bör vara oerhört kritisk till denna typ av program. De är väldigt förföriska och huvudpersonen får en närmast magisk framtoning vilket är syftet antar jag. Det finns flera liknande program t.ex. Dr Phil och Supernannyn.
Är det någon som tror att svåra problem oavsett om det gäller människor eller djur kan lösas på detta enkla sätt?
- - -
Nu tror jag inte att dessa "magiker" på TV tar sig an "omöjliga" hundar eller människor. Urvalet är säkert mycket noggrant, allt för att deras s.k. förmåga skall framstå i all sin glans.
Mycket kloka ord.
Ja, jag tittar emellanåt även på Dr Phil. Och han har många kloka poänger.
Men en av de "mer värdefulla" lärdomarna med dessa program, är just skillnaderna i våra kulturer, för de kommer verkligen fram! Det var mycket jag inte visste förut, som jag vet idag. Rent ytligt, hade jag en uppfattning om att våra "västerländska" kulturer var ganska lika. Haha, vad man kan missta sig.
Något som hänt med Dr Phils program sedan starten, är att först skulle han bota/trolla bort alla gästers problem över en TV-inspelning. Det gick ju inte alls (såklart). Men han lär sig av sina misstag. Numera är han mycket tydlig med att tala om att arbetet är långsiktigt, det handlar om fortsatt terapi, behandlning, osv.
Jag tycker ofta det är roligt att titta på Dr Phil, och jag lär mig mycket. Men man får både sålla själv, och censurera!!! Plocka ut guldkornen, och det jag själv behöver/har nytta av. Gäller både Dr Phil och Ceasar Millan. Tycligen har jag ett behov av att lära mig/upptäcka de BRA saker som de OCKSÅ har att förmedla.