CITAT (herkules @ 08-01-2008, 19:36)

kolla spike and the cat
Usch. Det ser illa ut.
Självklart kan jag inte vara med och förespråka någonting sånt där.
Tack Herkules för att du visade mig, det var egentligen vad jag efterlyste när jag skrev mitt första inlägg. Jag ville veta
vad det är som gör en del människor så upprörda, nu förstår jag.
Vet ju att Svenska Kennelklubben tagit avstånd till Ceasar Millan, och det väger tungt för mig. Men å andra sidan har jag ju själv inte sett några sådana där program. Och sedan har det visat sig att de som jag pratat med som varit upprörda, inte har sett några program alls, så jag har ju undrat över den
egentliga problematiken. Nu vet jag.
Fortfarande tycker jag att Ceasar Millan är bra med sina hundar, det jag sett, och fortsätter se. Men jag tar absolut avstånd till sådana där metoder, jag också, de tycker jag INTE är bra!!! Det är tur att vi i Sverige har en helt annan hund- (och djur-, och barn-) kultur.
I de program jag sett, och det jag uppskattar med honom, är att han bryr sig om hundarnas mentala mående. Glada, nyfikna, frimodiga hundrar, är vad jag sett. (och jag har sett många program) Faktiskt ALDRIG en hund som denna på filmen, som kröp utefter väggen... Det är sorgligt, tycker jag. Man har inte djur på de premisserna...
Lyckan i att ha husdjur av skilda slag, är ju just den kärleksfulla relationen som man så "enkelt" kan få. De har det i generna, och vi med.
Något som alltid har fascinerat mig, är hur väl en häst eller hund VILL "vara till lags" och göra det man ber den om. Det är helt fantastiskt faktiskt!!! De har styrka, muskler och/eller rovdjurständer, och kan slita en i bitar om de skulle vara inställda på det. Istället är deras glada önskan att få arbeta för oss, leka med oss, och vara oss till lags, göra som vi önskar.
Om de bara
förstår vad vi önskar. Kommunikationen måste fungera, och det är upp till oss människor att få dem att förstå, inte tvärtom. Det är ju ändå VI som ska ha den högsta intelligensen, sägs det...