Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Orkidéälskare vill ha råd
          Linis
          Inlägg 23-12-2007, 21:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 10 146

Hej!
          Har 6 st Orkidéer. Har fått en "bebis" som nu bor i egen kruka och har en som fått en ny stång. tongue.gif
          Jag har kvar min första som jag fick för nästan 6 år sedan. Den har dock inte blommat på 5ÅR.
          Trots detta så har den 11 blad
          . Tycker att jag har provat allt. Bor i en tvåa så jag har inte något utrymme att ställa den mörkt eller kallt. Den får så i fönstret när det är öppet. Har hört att med många böad så betyder det att den mår för bra.

Nu bor en i badrummet sedan 1 vecka tillbaka. Tänkte att fukten där kanske sätter fart på den.

Vägrar slänga min första samtidigt som jag vill att den ska blomma igen crying.gif
          Någon som vet en riktig kickstart för brudorkidéer?

sos.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ängsvädd
          Inlägg 10-01-2008, 19:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Orchidehuset.se skriver:

PLACERING
          Phalaenopsis vill ha all tillgänglig sol från september till mars och ljust men ej direkt sol resten av året. Den är varm växande, trivs vid en temperatur 17-25° och passar väl i boningsrum. Vill gärna ha luftväxling men ej kalldrag.

VATTNING
          Måste torka ut mellan vattningarna men varma sommardagar fodras ganska jämn fuktighet för bäst trivsel.

från http://www.orchidehuset.se/kultur/skotselr...halaenopsis.htm

Jag har en phalaenopsis i ett västerfönster, den har blommat nyligen. Den andra står i ett söderfönster för första gången, i knopp som snart slår ut nu smile.gif Men när det blir varmare får jag flytta in den en bit i rummet.

En phalaenopsis har jag på i ampel på vägg så att den nås av en del ljus från söderfönstret men den är inte i knopp.

Under sommaren kommer jag att ha dem i amplar hängandes i träd.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 12:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon