Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klådda, hur gör man det?
          Eva-Helene
          Inlägg 11-01-2008, 14:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Som sagt var....Har någon ett recept på Klådda?

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Betty
          Inlägg 11-01-2008, 16:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Efter att ha sökt igenom min receptsamling bestående av gamla handskrivna och nyare urklipp i en full skokartong utan någon som helst ordning...) så gav jag till slut upp och satte mig ner och googlade rolleyes.gif Det här receptet liknar mitt eget förutom att jag inte provat att göra klådda i vanlig ugn, bara i bagarstuga i riktig bakugn, har inte heller provat att baka på paltspad men har hört från flera att det blir jättegott.
          Här kommer klippet från www.alternativ.nu:

CITAT
          Denna mjukkaka är ett släktrecept som bakades redan av min mormors mor och kanske ännu längre bakåt i tiden. Godast blir den om man använder sig av paltspad men den går också att baka av vanligt vatten. Lite känslig under jäsningsprocessen och därför behövs en jämn rumtemperatur samt ett mjukt underlag. Eftersom jag bakar mjukkakan i ugnen så har jag utgått från detta men från början bakades denna mjukkaka i bagarstuga. Med skogshuggaren följde ofta denna mjukkaka med som matsäck tillsammans med stekpanna och fett fläsk. Mjukkakan användes som slev när man plockade upp fläskbitar och flott.

Mjukkaka - släktrecept

ca 28 st, 23 cm diameter

2 dl matolja 37 grader
          1 1/2 l paltspad 37 grader (eller vatten)
          3 1/2 dl ljus sirap
          80-90 g jäst för söt deg
          2 kg rågsikt
          1 dl vetemjöl

Blanda allt till en smidig deg. Degen skall vara ganska lös. Får jäsa ca 40 minuter under bakduk för att sedan bakas ut med vetemjöl. Kavlas till runda kakor, ca 1 cm tjock. Kavla sedan med kruskavel. Kakorna läggs på köks-/bakbord (en mjuk filt på bordet med ett baklakan på). Låt mjukkakan jäsa i god rumsvärme under bakduk i 1-1 1/2 timmar. Borsta bort överflödigt mjöl med en torr brödpensel innan gräddning. Gräddas i 275 grader på plåt så långt ner som möjligt i någon minut. Sedan någon minut på plåt så långt upp som möjligt. När man bakar denna mjukkaka har man därför alltid två kakor i ugnen. Låt svalna under bakdukar.

Hoppas alla alternativare får god nytta av detta recept.

MVH/Ann

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 19:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon