Hujedamej.... har nu sett filmen, den var riktigt äcklig tycker jag. Iskallt planerat våld.
Och nog fanns det andra grejor att göra för hunden var inte aggresiv utan hade bara jaktlust på katten. Det hade gått att fixa ändå, men hade tagit längre tid.
Själv föredrar jag positiv inlärning förstärkt med dominansövningar. Dominansövningar som bara talar om på hundspråk att jag är ledaren. Man kan vara dominant på ett sjysst sätt utan att vara taskig.
Våld är aldrig bra utan talar bara om att du misslyckats i dina tidigare kontakter med hunden, eller att någon annan misslyckats.
Fast sitter man mitt i ett hundslagsmål som bara dyker upp från klar himmel, så har man kanske inte något alternativ. Man kanske måste bli våldsam för att skydda både sig själv och sin hund. Man behöver inte vara sämre människa för det.
Men därifrån till iskallt planerade våldsmetoder, nej tack
Lång tid att korrigera en hund tar det bara om hunden är ett nerv-vrak och är strykrädd. Annars tar det inte så lång tid faktiskt om hunden är i god psykiskt och fysisk balans, men bara har varit utan fostran. Det går att göra underverk med en hund på en eftermiddag även om den naturligtvis inte är färdigdresserad på den tiden.