CITAT (Anma @ 11-01-2008, 18:10)

Kan du vara snäll och komma och fixa min hund? Jag har jobbat med hans skällande på allvar i ett halvt år. Det går lite bättre om jag är med på noterna före honom, men ser han hunden före mig är det kört. Han är inte strykrädd, inte orolig och absolut inget nervvrak. Det enda problembeteende han har är just detta. Hjälp mig att få ordning på honom på en eftermiddag, snälla!
Du låter lite ironisk, eller är det uppgiven?
Grejen är att ju längre tid en hund har haft en olata desto längre tid tar det att få bort, så angrip problemet så snart som möjligt.
Man kan få hjälp med sin hund och den förvandlas bara på ett par timmar. Men så snart man kommer hem och inte har stödet så kanske problemet är tillbaka. Man behäver rida hela stormen ut så att säga och upprepa besäken hos en tränare.
Har faktiskt jobbat med en stor gaphals någon månad. Han har varit 2 x 2 timmar hos mig tillsammans med matte. Hans matte har naturligtvis jobbat hemma med honom och han börjar bli en riktigt fin hund.
Hunden i fråga fullkomligt vrålade när matte gick ur bilen, när matte öppnade bakluckan, när han såg en annan hund, när han kom in genom dörren, när han förstod att någon skulle lämna huset osv. Denna hund var 2,5 år och hade haft sju ägare under den tiden för att ingen stod ut med honom. I bilden ingick även att han gärna ville dra iväg med matte som vägde obetydligt mera än hunden så fort en annan hund närmade sig. Matte har blivit omkulldragen, golvad släpad osv.
Idag gnisslar han bra ungefär 15 sek när det kommer situationer som förut triggade honom, tex att bakluckan öppnades eller att man ska gå ut ur huset. Men han är mycket lågmäldare och bryr sig tex inte om andra hundekipage alls.
Så mitt råd till dig är att uppsöka en proffesionell tränare som kan hjälpa dig några timmar, det är väl investerade slantar. Jag tror att du kommer att få mycket valuta för de pengarna.
Själv är jag bara en glad amatör med lite grann djurkänsla och stort hundhjärta.