Hej Mino! Vi flyttade till hus för ungefär ett år sedan och köpte då en kompost som heter Green Line junior, det var den minsta som fanns och var för "det lilla hushållet" (vi är två vuxna). Den rekommenderar jag faktiskt inte. Dels för att vi fyllde den snabbt (jag blev en smula besatt av kompostering - det trodde jag aldrig...) men sedan var tyvärr inte knostruktionen speciellt bra eftersom den lossade i 'sömmarna'. Så vi köpte oss en Biokub (www.biokub.se) och hittills funkar den jättebra. Den är rymlig, lätt att hantera och går att 'bygga ut'. Så den rekommenderar jag! Tyvärr är den ganska ful, men man kanske kan kamouflera den... Så börjar jag inse att en trådkompost inte räcker, och fick en aha-upplevelse när jag läste någons inlägg att varva grenar och gräsklipp i trådkomposten för att undvika geggamoja - vilket jag har nu... Lycka till! Hur sjukt det än låter så är kompostering beroendeframkallande...
CITAT (mino @ 09-01-2008, 14:19)

Har precis blivit med trädgård och försöker skaffa mig en uppfattning om vilket kompostkärl som kan vara lämpligt. Jag vill gärna ha en varmkompost som man kan slänga hushållsavfall och föll för den dyra
Villamulle som både är snygg och verkar praktisk. Men samtidigt behöver man ju kunna slänga trädgårdsavfall utan att behöva köpa en kvarn att mala ner det med. Hur gör man? Trädgården är på ca 1000 m2 och genererar ju gräsklipp och grenar och sånt. Ska man ha två olika komposter? Kan man tex ha en öppen trädgårdskompost, typ pallkrage och sen en mindre varmkompost enbart för hushållsavfall/blommor och annat mer lättsmält? Vad är en lämplig kombination för en barnfamilj med ett normalnyfiket förhållningssätt till kompostering (=inte för mycket jobb)...?