Jag har liknande problem, jag antar att det är "hårda tider" för inomhusväxter såhär års...
För mycket vatten under vilopreioden är väl inte heller så bra, rötterna ruttnar väl? (Är nybörjare så dissa mig inte för hårt). Ett tips med Monsteran är att torka av varje individuellt blad för sig. Den kan ju vara knepig att flytta på om den är stor och just iom att bladen är stora och få är de lätta att torka av med en fuktad trasa, blir liknande effekt som att duscha den.
Jag har fått flytta ut en del blommor närmare fönstret som sommartid står längre in i rummet närmare fönstret, trots att de är av typen som inte kräver mycket ljus.
Passionsblomman trivs inte alls med klimatet som vi har inomhus så hur vi med vanliga lägenheter utan tillgång till "rätt" klimat för växten, ska kunna övervintra dem är okänt för mig, jag har min inne och har tappat ungefär hälften av alla blad nu, men jag hoppas den tar sig framemot våren när den får komma ut på balkongen...
Jag har även en fönsterfikus som jag tror är på god väg att dö. Trots att de inte vill bli flyttade på så var jag tvungen att ställa den ljusare, får se om den överlever. Lite synd för det är en av mina äldsta växter...
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|