När jag klipper ner mina passionsblommor så klipper jag ner dom till ca 1 dm höjd, oavsett hur de ser ut. Det stimulerar till knoppsättning efter ett tag. Växtens överlevnadsinstinkt vaknar... Efter ca 1 vecka-1 månad planterar jag om själva plantan och gödslar. Jag gör aldrig bägge sakerna samtidigt (omplantering+ nedklippning) då det tar mycket kraft från plantan. Jag brukar inte ta sticklingar på våren av passionsplantorna utan gör det på sensommaren eller hösten, när jag tar in dom inomhus. När jag tar sticklingar på sommaren/hösten sätter jag dom i vatten med vitmossa, då kommer rötterna som ett skott
CITAT (Kee @ 13-01-2008, 20:02)

Cilla: Hur du omplanterade passionen var lite kortfattat för mig. 1dm är det oavsett hur plantan ser ut? Ponera att man har en halvmeter eller tom mer med "välmående" (ej förbarkad) del, kan man inte ta till vara på hela den delen då? Efter en vecka skriver du, är det en vecka i vatten i glas då inna omplantering?
Kanske finns gamla trådar i ämnet, men just omplantering och förökning beskrivs ofta i termer som är självklara för den insatte och väldigt luddiga för oss andra...