CITAT (CillaM @ 13-01-2008, 22:51)

När jag klipper ner mina passionsblommor så klipper jag ner dom till ca 1 dm höjd, oavsett hur de ser ut. Det stimulerar till knoppsättning efter ett tag. Växtens överlevnadsinstinkt vaknar... Efter ca 1 vecka-1 månad planterar jag om själva plantan och gödslar. Jag gör aldrig bägge sakerna samtidigt (omplantering+ nedklippning) då det tar mycket kraft från plantan. Jag brukar inte ta sticklingar på våren av passionsplantorna utan gör det på sensommaren eller hösten, när jag tar in dom inomhus. När jag tar sticklingar på sommaren/hösten sätter jag dom i vatten med vitmossa, då kommer rötterna som ett skott

Med risk för att låta tjatig, men jag förstår inte riktigt till fullo ändå. Spar du 1dm av "toppen" eller dm av stammen som sticker upp ur krukan, där är den ju bladlös! Om det är toppen som spars på, vad gör du med den under veckorna fram till omplanteringen, sätts den i vatten? Om det är stammen du spar på, vad gör du av resten av plantan, slängs den? Går det att göra ngt kul med den, sätta den i jord för att få två plantor?
Som nybörjare, men dock stort fan av passionsblomman, känns det lite motigt att sätta saxen i rankorna och slänga allt, men det låter som det är att föredra, eller?
Ursäkta trådkapningen, ska nog läsa på lite i ämnet...
Redigerat av Kee: 14-01-2008, 15:42