Först, du ska bara vattna när passionsblommorna säger till o det ser du när de behöver, de tål att torka ut mellan vattningarna. Risken för att man vattnar för mycket är större än om man vattnar för lite o då ruttnar växten.
Jag spar 1 dm av stammen, på ett ungefär, är den bra förgrenad så kan du göra som så att du skapar ett litet träd av det, nya skott kommer så ge inte upp. De brukar vara bladlösa ett kort tag när man beskurit dom. Det är alltså krukväxten du beskär på det här viset, men inte förrän i april. Nu ska du bara låta den vara, de ser för jävliga ut men man behöver ju inte titta på dom. Du kan ta sticklingar av det du beskär, en lång ranka kan bli flera sticklingar/så småningom plantor. Jag har alldeles för många passionsblommor för mitt eget bästa, just för att jag jämt tar sticklingar...
CITAT (Kee @ 14-01-2008, 15:40)

Med risk för att låta tjatig, men jag förstår inte riktigt till fullo ändå. Spar du 1dm av "toppen" eller dm av stammen som sticker upp ur krukan, där är den ju bladlös! Om det är toppen som spars på, vad gör du med den under veckorna fram till omplanteringen, sätts den i vatten? Om det är stammen du spar på, vad gör du av resten av plantan, slängs den? Går det att göra ngt kul med den, sätta den i jord för att få två plantor?
Som nybörjare, men dock stort fan av passionsblomman, känns det lite motigt att sätta saxen i rankorna och slänga allt, men det låter som det är att föredra, eller?
Ursäkta trådkapningen, ska nog läsa på lite i ämnet...