CITAT (Margith @ 14-01-2008, 16:30)

Får jag sticka emellan med en fråga?
Vad är det för skillnad mellan c.chinense, c.pubescens och c.annum?
Växtsättet?/skötsel?/såtid?/hur fort frukterna mognar?.. eller...
Jag har läst mig till att annum tydligen är bäst för nybörjare

men varför?
Jag trodde all chili hette annum

fördelen med c.annum är att annum oftast inte kräver så lång odlingstid och vissa av annum går lätt att odla friland. c.chinense har en längre odlingstid och behöver mer eller mindre växthus. c.baccatum ligger däremellan i växttid fast jag har aldrig lyckats få en aji amarillo att mogna.
c.pubescens har längst odlingstid och vissa sorter behöver en annan planta för att pollineras.
alla sorter förutom c.pubescens korspollineras med varandra. Inkaindianerna gjorde ett fantastiskt jobb med denna sort

när det gäller smak och hetta så skiljer sig sorterna från varandra där c.chinense kan producera de hetaste. sen så skiljer sig hettan/styrkan från varandra där jag tycker att c.annum producerar den enklaste hettan och c.pubescens den mest komplexa. c.chinese brukar ha en fruktighet i sin smak och bland alla c.annum kan du hitta allt från tradig spanskpeppar till läderaktig mulato.
själv odlar jag mest chinense och pubescens för att de smakar så jäklans gott och är svårt att få tag i Sverige. i annumväg så odlas jalapeño och serbisk paprika. jalapeñon går till mestadels till röken och blir då chipotle.
om du bläddrar upp i tråden så har jag lagt ett antal länkar där du kan läsa mer.
glömde säga att de första plantorna har nu tittat upp
Redigerat av Preussen: 14-01-2008, 18:48