Mose brinnande buske ger också brännskador i solsken, på samma sätt som kvanne (archangelica).
Andra flockblommiga, t.ex. persilja, morötter, palsternacka kan också ge hudskador på detta sätt. Känd är ju jättebjörnlokan. Växtsafter i solsken ska man nog akta sig för över huvud taget. Finns där eteriska oljor så kan det bli hudskador av solen.
Giftiga växter har jag haft i trädgården hela tiden barnen var små. Liljekonvaljer med röda bär, digitalis, julrosor. När barnen var små åt dom inte några blad alls utom innanför grönsakslandets gränser. Där hade jag bjudit dom av sallad, persilja och spenatblad. Precis som många djurbarn tog dom av det jag visade dom, inte av annat. Någon instinkt som inte hunnit försvinna hos de små? Vi hade skog på tomten med smultron, lingon och blåbär OCH liljekonvaljer. Men dom åt inte röda bär utan att jag bjöd dom. Däremot åt dom röda bär kring huset, jordgubbar, hallon och odlade smultron. Sen lärde dom sig väldigt fort att känna igen goda bär. Skogens smultron var ju faktiskt mycket godare.
Men - det har sagts tidigare - Giftig är inte alltid farlig, bara om man äter det. Giftiga växter vill försvara sig. Därför smakar dom illa som varning. Alltså är risken mycket liten att få i sig dödlig dos. Apotekaren som ägde vårt hus före oss gillade medicinalväxter, särskilt giftiga såna.
Själv går jag mer in för ätbart. Går det inte äta ska det i alla fall dofta gott.
Förresten - en brun, riktigt giftig svamp har vi ju - stenmurklan. Dessutom en av våra godaste svampar!
Redigerat av Eva i Västerås: 16-01-2008, 13:04
--------------------
Hälsningar Eva
|