Du har fått bra råd redan, här är ett svar till:
Kapa av de gamla syrénerna 10 cm. ovan mark. Vänta på rotskott. När ska jag kapa för att få flest rotskott?
Med vårvinterbeskärning får du absolut flest stubb- och rotskott. Kombinerar du med att luckra jorden ytligt 30-50 cm kring buskarna och att vattna på våren och försommaren får du ännu bättre växtkraft.
Jag gör alltid som Anders beskriver, sågar ända nere vid marken för att undvika stumpar som både får buskarna att se kapade ut i många år och dessutom ofta angrips av svamp som hämmar tillväxten.
Gräva upp befintliga rotskott och plantera dem på nytt ställe. När, hur djupt, hur tätt och ska jag gödsla samtidigt?
Det går mycket snabbare att få upp ett syrénbuskage från rotskott och plantor med rötter, än med sticklingar (årsskott). Dessutom klarar sig rotskott mycket bättre om det skulle bli torrt. Ju större rotsystem du får med, desto bättre klarar växten sig.
Beskära rotskotten för att få en välförgrenad buske som är tät ända nerifrån. När och hur ska jag gå tillväga?
Satsa på jorden istället för på beskärning. Om du luckrar, kogödslar och framför allt vattnar så får du mycket bättre tillväxt än med beskärning. Bevattning försommar och sensommar brukar ge bäst resultat om du måste välja. Hellre en torka i juli än i juni, och ingen torka i augusti!
--------------------
|