|
Bra att höra att de inte tillåter det längre. Anledningen till att jag så säkert skrev om inaveln bland rashundar är att jag faktiskt frågat flera veterinärer för fem år sedan. Anledningen till det var att min egen blandrastik skulle få valpar med sin egen bror. Så jag har själv två inavlade rackare hemma nu. Jag frågade då om det fanns risk för vansinne eller kropsliga defekter, ville ju inte skaffa fram farliga hundar. Då fick jag svaret att en gång inte var farligt(framförallt som det fanns minst 6 raser i min tik och hennes bror, allt för stort genetiskt urval där i dem för att det skulle vara någon fara), det gjorde man nämligen väldigt ofta bland rashundsuppfödarna. Jag började fundera på det där och ringde så till en hel del andra veterinärer och fick i stort sett samma svar. Men i och med den regeln känner jag ett hopp för rashundarna också. Sedan kan jag ha en hel del åsikter om vissa raser och att jag inte anser att de skall finnas i nuvarande utseende, som t.ex. Engelsk bulldog, men det är en helt annan sak. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|