Hej!
Ja, det är inte lätt. Underbart att ha hundarna lösa på gården men det har ju sitt pris. Själva har vi 2 hundar, en schäfer som ofta får vara lös och en Jämthund som vi nu när han är vuxen inte har lös pga hans jaktinstinkter (vill ju inte att gullungen får för sig att springa iväg!).
Även jag har haft problem med gräsmattan, mkt pga vi har sått nytt på ca 50% av ytan. Gräsmattan tar himla mkt stryk om man låter hundarna använda den för att pinka in sitt revir så jag har helt enkelt försökt vara stenhård på att pinka det gör man utanför tomten. Om gräset är friskt och växande så återhämtar det ju sig mkt bättre om de råkar göra en riktig rivstart
Så mitt bästa tips är att du helt enkelt försöker lära hundarna hur du förväntar dig att de ska bete sig om de ska få vara i trädgården. Inte lätt, jag vet, men är man envis och tydlig så förstår de tillslut även om det naturligtvis händer att de busar till det ibland. Och så belöna deras beteende med att ta med dem ut från trädgården och leka med dem där istället, t.ex. på en åker eller något om du har sådant i närheten.
Eller får du helt enkelt dela in trädgården i en speciell avdelning för dem där de får leka bäst de vill!
Mvh Lena
bamsezebtradgard.jpg ( 100.67k )
Antal nedladdningar: 3