Tack för fina förslag!

Kom gärna med fler!
Klimatet antar jag är mycket gynnsamt. Har en katalpa som växer utan att frysa något i topparna sedan åtminstone tre år ett tjogotal meter bort (utan en stor sten, som den på bilden, som ju också magasinerar värme). Den har inte blommat än, men växer en bit varje år. Åt andra hållet, betydligt skuggigare, står ett tulpanträd som är lika gammalt, som inte heller fryser något om vintrarna. Det är kanske tre meter nu, men har förstås heller inte blommat ännu. Frilandshibiskusar har jag flera som blommar otroligt varje höst. Pittosporum tobira (glansbuske) har jag växer på friland, om än väldigt skyddat av både husvägg och plank. Brevid den växer en kamelia, som verkar vara lite på gränsen, för även om den blommar, så växer den sig egentligen inte större från år till år. Men det kanske mest beror på gourmetsorkarna som av någon anledning valt att bo just i min trädgård, inte grannarnas.
Somrarna har de senaste åtta åren varit helt fantastiska, om än ökentorra (tom i somras satt vi i solsken medan resten av trakten regnade bort) och höstarna mycket långa och blöta. Ökentorkan är dock inget problem eftersom jag bor nära Mälaren och har fri tillgång till sommarvatten därifrån.
Jordmånen är i dagsläget (innan jag gjort något med den) fuktighetshållande med mycket lera i bakkanten, mer sandblandat till vänster och framåt, och till höger, där vresrosorna står känns den helt torr, urtrist hård lera (kanske ändrar sig när rosorna försvinner?). Ogräsen jag slåss mot är brännässlor, blåklint och lupiner (fast lupinerna har inte ränt iväg nämnvärt).
Satt och drömde mig genom Egners prydnadsväxters listor, och där fanns en del mycket intressanta växter. Blir inte billigt att trycka enter där inte...
Några exempel... Stewartia

Robinia pseudoacacia

Pterostyrax hispida (eupaletträd)

Skäggbuske

Pärlbusken måste jag bara ha

Magnolior

Underbara korneller, flera stycken, vill ha vill ha!

Åh, tänk ett näsduksträd...

Narrbusken också...
Området är förstås större nu än att bara omfatta den där gamla stenen...
Perenner också, finns ju massor fint! Glaspärlevin har jag faktiskt inte sett någonstans vad jag kan minnas. Vill inte den växa i viltstängslet tro?
Andra saker som redan är planterade till höger utanför bilden är en stooor Kolwitzia, en djävulsbuske, en snöbollsbuske, en syrenhortensia, en icke namnad vit gammal ros, en Nevada (ros) och en schersmin. I viltstängslet växer flera olika sorters kaprifoler, murgröna (men den fungerar inte så bra i stängslet, ska flytta den till någon trädstam istället tror jag), en vit New Dawn (ros), och en Actindia (kameleontbuske).
Oj, det blev långt det här!
Redigerat av Blomstersmurfen: 19-01-2008, 16:57